Aantal verkeersslachtoffers stijgt hard als beleid niet verandert: zo komt het
Als Nederland het huidige verkeersbeleid ongewijzigd laat, loopt het aantal verkeersslachtoffers de komende decennia flink op. In 2040 vallen naar verwachting tussen de 720 en 760 verkeersdoden, tegenover 675 in 2024.
Dat blijkt uit nieuwe prognoses van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Meer verkeersslachttofers in 2040
Het aantal ernstig gewonden stijgt volgens het rapport naar zo’n 10.000 per jaar. Ook het aantal lichtgewonden neemt toe, tot 23.000 à 25.000 in 2040. Ter vergelijking: in 2023 ging het om 7400 maal ernstig letsel en 18.000 lichtgewonden.
Vooral onder fietsers en ouderen wordt de groei van verkeersslachtoffers zichtbaar. In beide groepen nam het aantal slachtoffers de afgelopen jaren al toe. Bij fietsers stijgt het aantal doden en gewonden zowel bij ongevallen mét als zonder motorvoertuigen.
Door de vergrijzing komen er bovendien meer scootmobielgebruikers bij, waardoor het aantal dodelijke slachtoffers in deze groep relatief sterk zal toenemen. Voor gemotoriseerde tweewielers en voetgangers verwacht SWOV juist een lichte daling in het aantal ernstige slachtoffers.
Goede zichtbaarheid
Eerder pleitte Rembrandt Groenewegen al voor goede zichtbaarheid als voetganger en als fietser. „Bijvoorbeeld met een reflecterend vestje of armband met verlichting. Dat geldt ook voor een hond die uitgelaten wordt. In het donker kies je in ieder geval voor lichte kleding. Alleen straatverlichting is niet altijd voldoende voor de zichtbaarheid, ook is er niet op alle paden en wegen verlichting.”
Ook waarschuwde hij voor gebruik van een koptelefoon of oordopjes. „Veel voetgangers lezen tijdens het lopen berichten op hun telefoon of luisteren naar muziek of een podcast. Hierdoor horen zij vaak het omgevingsgeluid niet of niet goed.”
Automatisering niet meegerekend bij verkeersslachtoffers
Opvallend is dat automatisering in voertuigen, systemen die bestuurders ondersteunen of taken overnemen, niet is meegenomen in de berekeningen van het SWOV.
Volgens SWOV lopen analyses over het aantal verkeersslachtoffers uiteen van zeer optimistisch tot juist somber, waardoor er „onvoldoende zekerheid” is om de prognoses voor 2040 op dit punt aan te passen.
Dit zijn de best gelezen artikelen van dit moment:
- ‘Mijn ouders zijn boos op het Sinterklaasjournaal en weigeren om het op de oppasdagen te kijken’
- Betalen per kilometer: zo willen D66 en CDA dat jij straks de weg op gaat
- Van dít geliefde product mag je voortaan nog maar 200 gram per week, volgens het Voedingscentrum
- Marije (32) dacht dat ze met haar moeder appte, maar werd opgelicht: ‘Ik maakte 450 euro over’
- ‘Dapper’ en ‘een gemiste kans’: Teleurstelling en steun na beslissing Nederland om niet naar het Songfestival te gaan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F11%2FSchermafbeelding-2022-11-04-om-14.58.43.png)