Mario Wisse
Mario Wisse Dossier 17 feb 2018
Leestijd: 3 minuten

Ex-chef Big Brother: Barbie slachtoffer makers soap

Chef van eerste realitysoap op Nederlandse tv Hummie van der Tonnekreek over de ondergang van Barbie.

Realityster Barbie nam een paar weken geleden een overdosis drugs. De politie en haar moeder troffen Samantha de Jong, zoals ze echt heet, bewusteloos aan en brachten haar naar een ziekenhuis. Het was een zelfmoordpoging, zo verklaarde De Jong nadat ze weer was bijgekomen. ‘Overal las ik dat ik een slechte moeder ben en de hoer speel. Ik kon daar niet meer mee omgaan’.

De 28-jarige Scheveningse werd in 2010 landelijk bekend door haar zonnebankbruine verschijning in Oh Oh Cherso, een realityreeks waarin acht jongeren uit Den Haag en omgeving een aantal weken in een luxe villa in het Griekse feestoord Chersonissos werden gezet met een hoop gezuip en geseks als gevolg. Het was een van de best bekeken RTL5-programma’s ooit. Later verscheen Barbie ook in spin-off Oh Oh Tirol en in het tweede seizoen van Oh Oh Cherso, waarna ze haar eigen realityserie kreeg.

Slikken

Het negende seizoen van die serie, Samantha en Michael scheiden ermee uit, werd afgelopen jaar uitgezonden en is wat Barbie betreft het laatste. In Story ging ze vorig jaar los op RTL: ’Ik heb zóveel moeten slikken. Jarenlang hebben ze me voor de 25.000 euro die ik kreeg als een hoer behandeld. Ik voelde me net een pop. Wilden ze op tv een hysterische Barbie, dan maakten ze me zo overstuur dat ik vanzelf door het lint ging. En als ze een vrolijke Barbie wilden, beloofden ze mij hemel en aarde.’

Hartstikke fout

Hummie van der Tonnekreek, in 1999 hoofdredacteur van Big Brother, het eerste realityprogramma op de Nederlandse televisie, ziet de ondergang van Barbie met lede ogen aan. „Programmamakers willen dat er wat gebeurt in een realitysoap. Ze verkennen hun grenzen en gaan daar vervolgens overheen. Hartstikke fout. Op die manier vallen er slachtoffers.”

Hummie van der Tonnekreek.

Natuurlijk staan de makers onder druk, weet ze. „Als het niet beweegt, raakt iedereen in paniek, zo werkt dat bij tv. Maar de meeste makers weten niet hoe je dingen die leuk of grappig zijn op een andere manier voor elkaar moet krijgen dan met drank of door mensen over de rooie te jagen. Ze hebben ook niet het geduld om af te wachten tot er vanzelf wat gebeurt.”

De finalisten van Big Brother begin 2000 met (vlnr) uiteindelijke winnaar Bart, Ruud en Willem.

Psycholoog

„Ik weet niet hoe dat bij de programma’s van tegenwoordig is, maar aan Big Brother was een psycholoog verbonden. Tegen haar zei ik: ‘je houdt niet alleen die bewoners maar ook mij in de gaten, hè? Als ik gek ga doen moet je het meteen aangeven’. Want het is hartstikke verleidelijk om mensen gekke dingen te laten doen. Maar dan moet je op de vingers worden getikt. John de Mol en producent Paul Römer wilden die gekkigheid ook helemaal niet, die zeiden: ‘die kandidaten moeten gezond het huis in en er ook gezond er weer uit’.

Sperziebonen

Naar de soaps met Barbie kan ze nauwelijks kijken. „Het is een gekkenhuis: trouwen, kinderen, nieuwe borsten, scheiden… Als je acteert kun je op een gegeven moment naar huis om de sperziebonen op te zetten, maar dit is haar echte leven! Haar echte leven dat door de makers gescript wordt en op den duur dus eigenlijk niet meer bestaat. Dan raak je dus de weg kwijt. Op enig moment kun je bovendien absoluut niet meer zeggen dat iemand alles nog uit vrije wil doet en weet waar ze mee bezig is. ‘Ze wil het toch zelf?’, hoor ik dan. Onzin, dat stadium is ze allang voorbij.”

OVER METRO DOSSIER

Elke zaterdag vind je bij Metro verhalen over spraakmakende zaken. We kennen het, doordeweeks moet alles vlug, maar gelukkig is er in het weekend tijd om lekker lang te lezen over opzienbarende onderwerpen. Boeiend? Absoluut! Schokkend? Soms. Confronterend? Misschien. Interessant, met een knipoog en vanuit meerdere perspectieven belicht? Altijd!

Ditmaal: Waarom kijken we zo graag naar realityprogramma’s? En wat voor effect heeft roem eigenlijk? 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.