Gesponsorde influencers. Geloofwaardig?
Zie mij in een strak sportbroekje gefotografeerd staan! Met mijn sexy lijf en lekkere billen. Ook kopen? Gebruik mijn kortingscode.
Dit soort kreten zie ik meer en meer voorbijkomen op sociale media. Vooral op Instagram. Bedrijven zoeken steeds meer de “gewone” mens op om ze te verleiden tot het maken van reclame voor hun product. Hoe vaak ik al niet een mail of privé berichtje heb gehad van bedrijven om mij te verleiden met mijn “geweldige site waarop ik blog!” Of ik dan hun matrassen wil testen of hoeslakens.
Hadden al die bedrijven die mij het paradijs beloven echt op mijn site gekeken, dan hadden ze geweten dat ik een columnist ben en geen blogger en het laatste wat je dan doet is promoten voor kul-artikelen.
Toch zie ik het fenomeen meer en meer verschijnen. Een mede Instagrammer mailde me onlangs dat ze een niet te weigeren sponsoring kon krijgen om blikken vis in haar foodblog te promoten. Het enige wat ze moest doen, was eens per maand zo’n blik kattenvoer… euh… tonijn te testen en daar iets over te schrijven. Dan mocht er uiteraard geen reclame gemaakt worden voor de concurrent. Gelukkig was mijn mede Instagrammer zo slim om door te vragen. Het bleek al snel dat het vooral voor het bedrijf lucratief was. Aangezien ze zelf die blikken pruttel met een kleine korting moest kopen, lees: betalen. Daarnaast ook nog even de promotie zou moeten doen op Instagram. Lees: al het werk voor dat blikken bedrijf. Zij had al snel door dat je dan als foodblogger niet echt objectief bent en vooral heel erg dief van je eigen portemonnee. Nog maar te zwijgen hoe je in godsnaam blikken kattenvoer als natuurlijk verantwoord gaat verkopen.
Deze moderne encyclopedieverkopers zijn mij dan ook een doorn in het oog. Vroeger kwamen ze aan je deur. Irritante energieleveranciers doen dit trouwens nog steeds. Bellen ze je op om geheel vrijblijvend bij je langs te komen. Yeah right! Voor je het weet,* zit je met zo’n imitatie Jehova getuige aan jou zelf betaalde koffie allerlei onzin energiecontracten af te sluiten. Houd je rug recht,* mensen, en hang de telefoon op als je een intimiderende vrouw aan de lijn krijgt om je zo’n agent aan te smeren!
De nieuwe mode is dus om foodbloggers, fitgirls, fitnessboys of andere mensen die ”inspireren” te misbruiken voor reclame. Uiteraard krijgen zij maar liefst 10% van de winst mee en hebben ze heel veel “exposure”. Terwijl ik alleen maar kan denken aan die ene legendarische voetbalquote:
Zijn we er toch weer ingetuind!