Fout is goed!

Antoine Vanhemelrijk 10 mei 2017

Schrikken, dat is het. Als je eenmaal beseft hoe onze economie werkt (of beter niet werkt)…
Het is vast mijn leeftijd. Nee, geen midlife maar gewoon… ervaring? Inzicht? Het licht ging gewoon plots voor me schijnen, een vlaag van bewustwording.
Ik gooi het er maar direct in: als we allemaal ons best doen en geen fouten (meer) maken dan zullen veel mensen hun baan verliezen en krijgt onze economie een flinke klap! Ja dat leest u goed: je best doen en op straat staan.

Hoe vaak gaat het bij u de eerste keer goed? Bij een grote aankoop, bij het maken een afspraak, bij het zoeken naar informatie…. Denkt u eens terug aan het voorbije jaar en de momenten dat u hinder ondervond van een storing, een aankoop met gebreken, een misverstand in communicatie of zelfs een conflict met leverancier. Met grote waarschijnlijkheid heeft u aardig wat tijd besteed aan contacten met klantenservice, storingsdienst of consumentenbond. Omdat waar ook ter wereld, maar dus zeker ook in ons land mensen niet opletten, fouten maken of slordig zijn, heeft u er extra werk mee. Ja en uw tijd kost natuurlijk niets maar de uren die al die mensen bij storings- en onderhoudsdiensten maken wel. Bijna elk bedrijf of organisatie heeft een speciale afdeling voor dit soort zaken. Soms zelfs meerdere. Noem ze klantenservice, customer care, storingsdienst, klachtencentrale… Al deze mensen – en ja dat zijn er best veel – hebben hun baan te danken aan de fouten en slordigheden van anderen. Natuurlijk soms ook gewoonweg vanwege geleverde ondeugdelijke goederen, maar die zijn uiteindelijk toch ook het product van menselijke breinen.

Stel u dus eens voor dat alles gewoon werkt, afspraken in een keer lukken en tot resultaat leiden en communicatie helder en informatief wordt. Kortom, als iedereen, ja iedereen dus ook u als klant, goed nadenkt en echt probeert om geen fouten meer te maken. Inderdaad, als dat doordringt dan weet u ook dat dit niet goed is voor onze economie. We produceren, exporteren en consumeren maar we maken ook een hoop fouten. Dat levert goed geld op, want het zorgt voor werkgelegenheid, en dus koopkracht en dus … meer ruimte voor fouten en storingen en klachten.
Ja het is zeker de leeftijd.