De toekomst van de winkels

Edward Tie 29 mrt 2016

30 jaar geleden was er een sfeer binnen winkelgebied gezellig en druk. De Nederlandse warenhuizen spelen als belangrijkste rol voor maatschappij. Ze verkopen kleding, huishoudelijke hulpmiddelen, keukengerei en andere producten. De klanten zoeken een goede product. De Nederlandse warenhuizen zorgen dat de omzetten van de kleine winkeliers omhoog gaan.

In 21e eeuw loopt het heel anders. De opkomst van internet konden de warenhuizen en winkels niet mee met de tijd gaan. De nieuwe bedrijven zoals coolblue,bol.com hebben een nieuwe marketingstrategie ontwikkeld dat de consumenten eenvoudig en gemakkelijk met een computer kunnen bestellen. De buitenlandse discountbedrijven zoals ADLI,Action hebben grote schaal van producten tegen lagere kosten ingekocht. De discountbedrijven kiezen een plek naast een grote supermarkten zoals Jumbo of Albert Heijn. Vaak hebben grote supermarkten een eigen parkeerplaatsen. Maar ze bezuinigen de loonkosten van medewerkers en zoeken een mazen onder de wet. De Nederlandse winkelbedrijven moeten tegen andere bedrijven hard concurreren. Het imago van de bedrijven is ook belangrijk. Veel mensen hebben sterke vooroordelen voor zulke bedrijven. In de grote steden zijn de internationale winkelbedrijven gevestigd.

In laatste jaren hebben de gemeenten hebben parkeertarieven voor winkelgebied geleidelijk verhoogd. Daardoor zoeken de mensen nu naar de bedrijven die buiten winkelgebied zoals een grote outletbedrijven, staan. Door wegvallen van de grote warenhuizen zullen de kleine winkels moeten sluiten. De leegstand van winkels neemt fors toe.

De internetbedrijven hebben geen dure winkels nodig. Daardoor blijven de kosten erg laag. De ouderwets warenhuizen hadden veel medewerkers in dienst. Terwijl hebben de internetbedrijven veel goedkopere jonge mensen in de dienst genomen.

De oude mensen die bijna hele leven bij grote warenhuizen hebben gewerkt,moeten een baan binnen korte termijn snel vinden. Het wordt moeilijk om een vaste baan te vinden. Tegenwoordig durven veel jonge bedrijven vaak geen vaste baan aan deze groep geven. Het komt door een strenge wettelijke ontslagbescherming voor de medewerker. Het begint onzekerheden voor de mensen. De banken durven alleen hypotheek geven wanneer de mensen echte zekerheden zoals vaste contract hebben. Het wordt moeilijk in onze tijd.

Daardoor gaan minder mensen dure nieuwe apparaten kopen. De winkels verliezen veel klanten. Wie kan de neerwaartse spiraal in de economie stoppen?