Hap, klik, weg

Ratfish 23 feb 2016

Terroristische aanslagen, natuurrampen, politieke crises, verkeersongelukken, elke dag heeft wel zijn nieuwsverhaal. En hoewel journalistieke legitimiteit verwacht wordt en naar ik hoop ook voorop staat, is het verhaal erachter voor de nieuwsconsument vaak interessanter. Wat dreef de gebroeders Abdeslam, café-uitbaters te Molenbeek, bijvoorbeeld tot hun overweging mee te doen aan de Parijse aanslagen van afgelopen november? Ik las er eind vorig jaar een mooi verhaal over van Ana van Es, over sluiting van het café en het onvermogen in het familie-inkomen te voorzien.

In het digitale tijdperk neem je zulks als waar tot je en ga je over tot het volgende nieuwsfeit, niet zelden onderdeel van een doorlopend feuilleton van constante nieuwsprikkels: Hap, klik, weg.
Het waarheidsgehalte van dergelijke verhalen toets je als consument aan het medium waarin het wordt gepubliceerd, maar als in datzelfde medium – in dit geval de Volkskrant van afgelopen zaterdag – Xaviera Hollander de mogelijkheid wordt geboden zonder wederhoor haar verhaal te doen over haar oversekste buren – in dit geval de 14-jarige dochter van Estelle en een zonnecrème-smerende Badr, dan ga je toch twijfelen.

Is nieuws nog wel feitelijk en maakt mij dat als buitenstaander uit? Ja, dus. Naar mijn mening zijn we inmiddels afgezakt naar het niveau: het sluit aan bij de beeldvorming, dus het zal wel waar zijn, maar het genre human interest is een smoesje.
Waar ik naartoe wil, is dit: terwijl het nieuws soapachtige trekjes krijgt omdat de consument ervan smult, keert de Hollywoodfilm zich juist af van het hedendaagse nieuws. De grote films van vandaag hebben vooral escapistische trekken. Premiejagers, ruimtevaarders en gekostumeerde deernen beheersen het blikveld.

Jammer vind ik dat. Want als de nieuwsmedia geen onderscheid meer maken tussen feit en fictie, moeten de verhalenvertellers de werkelijkheid maar benaderen.
Ik ben geen liefhebber van de Nederlandse film, maar zou de normen en waarden-tragedie van Estelle en Badr best in een docudrama verwerkt willen zien, met spetters zonnecrème erbij graag. De feiten fantaseren we er zelf wel bij.