Een retourtje met grote gevolgen.

DeDieuw 18 mei 2015

Uit cijfers blijkt dat in 2014 94% van de 873 NS medewerkers te maken heeft gehad met agressie. Intimidatie en bedreiging zijn volgens een enquete van de VVMC dagelijks aan de orde. Eén van de redenen dat mensen agressief worden is zwartrijden. Nou is de vraag, Wat moet je doen als je ziet dat een mede treinreiziger agressief gedrag vertoont? De politie bellen? Wegkijken voor de eigen veiligheid? Het is onduidelijk voor de meeste reizigers.

Misschien is het wel een herkenbare situatie. De conducteur komt langs om kaartjes te controleren, maar er is iemand die niet heeft ingecheckt of geen kaartje heeft. Deze persoon krijgt een boete, maar is het daar absoluut niet mee eens en begint intimiderend gedrag te vertonen richting de conducteur. Je besluit weg te kijken en te doen alsof je het niet ziet. Er zitten heel veel mensen in de trein, dus je denkt ‘iemand anders zal wel ingrijpen’. Dit gebeurd echter niet.

Dit heet het ‘bystander effect’. Hoe meer mensen er getuige zijn, hoe dunner de verantwoordelijkheid wordt. Het kan zelfs zo zijn dat, omdat niemand wat doet, jij het gevoel krijgt dat je er niets aan hoeft te doen. Het is belangrijk dat treinreizigers samen sterk staan tegen burgers die agressief gedrag tegen trein personeel vertonen, maar hierbij moet de eigen veiligheid niet vergeten worden. Zodra het treinpersoneel in moeilijkheden komt is het belangrijk dat zij hulp kunnen vragen van medereizigers.

Ik , als student, reis dagelijks met de trein en vind alle berichten over geweld tegen trein personeel behoorlijk verontrustend. Ik vind het ook jammer dat ik zelf onderzoek moest doen naar wat ik precies zou moeten doen in zo’n situatie. Spoorwegbedrijven zouden er goed aan doen om dit duidelijk te maken aan mensen, want nu hebben we geen idee.