Bouwen aan een inclusievere, eerlijkere en groenere Europese economie

Stefan Panhuijsen 5 mei 2024

Of de transitie naar een inclusievere, eerlijkere en groenere Europese economie slaagt, hangt af van de hulp en samenwerking van het bedrijfsleven. In tijden van maatschappelijke crises en milieuproblemen spelen bedrijven een cruciale rol. Ze moeten inspelen op de groeiende vraag van consumenten, werknemers en zelfs investeerders naar het duurzaamheidsgehalte van businessmodellen en de positieve impact van bedrijven op de samenleving.

Maar eerlijk is eerlijk, we hebben nog een lange weg te gaan om de complete Europese economie in lijn te brengen met onze duurzaamheidsdoelen.

Bij New Era zien we gelukkig lichtpuntjes. Op het hele continent zijn duizenden bedrijven bezig, elk met hun eigen bedrijfsmodel, die allemaal een positieve bijdrage leveren aan de belangrijkste doelen van de Europese Unie. Deze pioniers variëren in grootte en zijn actief in alle sectoren. Ze hebben één ding gemeen: de ambitie om economische groei te combineren met een positieve impact op de samenleving. Ze innoveren op alle fronten, stimuleren circulariteit en korte ketens, omarmen duurzame technologieën en stellen diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit centraal in het organisatiemodel. Met hun inzet helpen ze een eerlijkere en inclusievere economie te creëren die de grenzen van onze planeet respecteert.

Positie van pioniers

Maar deze bedrijven staan nog altijd tegenover een economisch systeem met perverse prikkels dat schadelijke bedrijfsmodellen en praktijken beloont. Dit systeem bevordert vervuiling, overconsumptie en schendt sociale en mensenrechten, wat ten koste gaat van het milieu en fatsoenlijke banen in Europa. Daarnaast moedigt het overproductie en -consumptie van goedkope producten aan, ten koste van duurzame productie, circulaire economie en lokale markten. Onze economische regels zijn hopeloos verouderd en leiden ons weg van onze duurzaamheidsdoelen. Het economische systeem verzwakt momenteel de positie van deze pioniers. We moeten het tij keren en bedrijven belonen in de vorm van stimulansen en wetgeving. Deze duurzame business modellen moeten omarmd worden, maar helaas lijkt de huidige situatie niet die richting in te gaan.

De EU verkeert momenteel in zwaar economisch weer en heeft grote moeite met de het realiseren van haar circulaire, klimaat- en biodiversiteitsdoelen. Zelfs de Green Deal, die de transitie van onze economie zou moeten bevorderen, staat onder druk door politieke lobby’s van traditionele bedrijven. Dit is het gevolg van de druk die wordt uitgeoefend door achterblijvende sectoren en traditionele zakelijke lobby’s. En wat de situatie er niet beter op maakt, is de waarschijnlijkheid van een opkomst van extreem rechts in de Europese verkiezingen. Dit is een potentiële bedreiging voor vooruitstrevende initiatieven zoals de Green Deal, die nu al op een hoop weerstand stuit.

Vast blijven houden aan de Green Deal

De moed opgeven is echter geen optie. Het is cruciaal om door te gaan met de transitie en ons vast te houden aan de Green Deal. Opgeven zou betekenen dat we impactgedreven bedrijven in de kou laten staan en onze vooruitgang naar een eerlijkere, inclusievere en groenere Europese economie op het spel zetten. Ten slotte, als we de handdoek in de ring gooien, zouden we terugvallen op de oude vertrouwde business as usual. Dat betekent vasthouden aan de bekende economische modellen die bij eerdere crises niet al te best bleken te werken. Aan de andere kant zou de Green Deal een fris nieuw model introduceren. Dit model is zuiniger met hulpbronnen, geeft meer autonomie, zorgt voor sociale cohesie en beschermt bedrijven uiteindelijk ook tegen economische tegenvallers.

Voorkomen van Europese economische neergang

Internationale concurrentie vraagt om een nieuw model dat bijdraagt aan eerlijke economische prestaties en dat ondersteuning biedt voor het Europese maatschappelijke model. Om een neergang van de Europese economie te voorkomen moeten we prioriteit toekennen aan bedrijven die bijdragen aan het algemene belang. We moeten ervoor zorgen dat zij de hoeksteen vormen van een economie die sterker gericht is op een positieve impact op de maatschappij en het milieu. De tijd is aangebroken voor een nieuwe economie waarin positieve impact niet langer als een last wordt gezien, maar als een bron van waarde voor Europese bedrijven. Dit is de enige manier om de soevereiniteit en de veerkracht van de Europese Unie te herstellen en ervoor te zorgen dat bedrijven de cruciale uitdagingen van onze tijd kunnen doorstaan.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties