Ingelise de Vries
Ingelise de Vries Good vibes 4 okt 2021
Leestijd: 2 minuten

Barbie-versie van vrouwelijke ruimtevaarder gaat echt de ruimte in

Barbie krijgt een bijzondere nieuwe collega. Niemand minder dan Samantha Cristoforetti is vereeuwigd door de iconische speelgoedmakers van Mattel.

Cristoforetti is op dit moment de enige actieve vrouwelijke ruimtevaarder in Europa. Ze is de tweede Europeaanse vrouw die de ruimte inging. En ze heeft een bijzonder record op haar naam: van alle Europese astronauten was ze het langst zonder onderbrekingen in de ruimte. Ze spendeerde in 2015 maar liefst 199 dagen en 16 uur in de ruimte.

Meer vrouwen in de ruimtevaart

Dat soort prestaties mogen wat de makers van Barbie betreft niet onderbelicht blijven. Daarom heeft Cristoforetti haar eigen Barbie. De fabrikant van Barbie hoopt daarmee tijdens Space Week – die van vandaag tot 10 oktober loopt – meer meisjes bewust te maken van het feit dat ook zij de STEM-richting kunnen kiezen. STEM staat voor opleidingen in technologie, wetenschap, engineering en wiskunde.

Bijna duizend Nederlanders solliciteren als astronaut bij ESA


European Space Agency (ESA) is voor de campagne de samenwerking aangegaan met Mattel om vrouwelijke astronauten zo meer onder de aandacht te brengen. Met de nieuwe pop hopen ze meisjes overal ter wereld te inspireren een carrière in ruimtevaart te kiezen.

Ruimtereis in aantocht

Overigens is de Barbie-versie van Cristoforetti ook al op reis geweest. Ter voorbereiding op een echte ruimtereis mocht de pop mee op een vlucht waarbij gewichtloosheid in de ruimte werd nagebootst. De echte Cristoforetti is overigens ook hard aan het trainen. In april 2022 gaat ze opnieuw op missie naar het International Space Station. Tijdens deze reis van zes maanden is de 44-jarige astronaut commandant. Ze is van plan haar Barbie-versie mee te nemen op reis.

Samantha en Barbie als inspiratie

Met de actie hoopt Cristoforetti een zaadje te planten bij jonge meiden die nog niet weten wat ze willen. „Misschien zorgen de grappige foto’s van de pop die gewichtloos is voor dat beetje inspiratie. En misschien willen ze daardoor wel een STEM-carrière”, zegt Cristoforetti.

Barbie meer divers

Barbie is de laatste jaren bezig het imago flink te veranderen. Waar de pop vroeger nog vooral als onrealistisch werd gezien, zijn er sinds een paar jaar Barbie’s in allerlei soorten en maten te verkrijgen. Ook krijgt Barbie steeds meer verschillende carrièrekansen.

LEGO ontwikkelt LGBTQ+-vriendelijke poppetjes voor diversiteit in speelgoed

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.