Metro
Metro Binnenland 6 mei 2021 / 15:20 uur

Pro-Palestijnse beweging zorgt voor ophef met anti-Israël campagne

„Koop geen apartheid” luidt de slogan van de pro-Palestijnse beweging BDS. Door de straten van Rotterdam leest de voorbijganger in grote letters Israëlische Medjoel = Foute boel. De beweging doet behoorlijk wat stof opwaaien met de protestactie.

In Rotterdam hangt een honderdtal posters door de stad. De posters behoren tot een campagne van BDS die vlak voor de Ramadan van start ging. De beweging schrijft op hun website dat de Europese markt „wordt overstroomd met Israëlische dadels.” De Medjoel dadel is wellicht een van de bekendste in de winkels. Maar volgens BDS sjoemelen Israëli met deze markt. De Israëlische ondernemers zouden de dadelteelt grotendeels claimen. Ook in bezette Palestijnse gebieden.

Roof van Palestijnen

BDS staat voor Boycot, Desinvestering en Sancties en is een wereldwijde beweging die oproept tot verzet tegen Israël. Aanhangers van de beweging komen op voor de rechten van de Palestijnen. Bij de BDS zijn 171 Palestijnse organisaties aangesloten.

BDS noemt het Israëlische bedrijf Hadiklaim als grote boosdoener. Deze onderneming staat volgens de Palestijnse beweging op de zwarte lijst van de VN. Hadiklaim werkt volgens BDS op bezette en geroofde Palestijnse grond. BDS noemt het „schending van mensenrecht van Palestijnen op grote schaal”.

Tientallen doden na stampede bij bedevaart Israël: ‘Grote ramp’

Arabische dadelverpakking

In de Nederlandse supermarkten vind je de Hadiklaim producten onder de namen Bomaja, King Solomon en Jordan River. Volgens BDS verkoopt het Nederlandse dochterbedrijf Palmfruits BV dadelproducten zonder het land van oorsprong te noemen. Ook noemen zij fruitexporteur Mehadrin.

Het blijkt knap lastig om te achterhalen waar de dadels daadwerkelijk vandaan komen. Volgens BDS gebruiken producenten veelal Arabische verpakkingen. Daarnaast melden zij niet het land van herkomst. De beweging schrijft dat de Israëli het de Palestijnse dadelhandelaren erg moeilijk maken.

Antisemitisme naar Israëli

De posters leiden bij sommige Twitteraars tot verontwaardigde reacties. Zo vergelijken sommigen de actie met antisemitisme en de Tweede Wereld Oorlog. Tijdens de Jodenvervolging werd de koop van joodse producten geboycot. Aanhangers van de campagne denken dat BDS een ludiek middel bedacht. Dit om aandacht te trekken voor de apartheid in het land. 

Conflict

Het conflict tussen Israël en Palestina speelt al jarenlang. De strijd gaat voornamelijk over grond en toe-eigening van het land. Israël bezit inmiddels grotendeels van het oorspronkelijk Arabische Palestina. De Palestijnen dromen nog steeds van een eigen staat.

Wybren van Haga vindt het nu ook: Poster 5 mei een pijnlijke affaire

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Metro bezorgt je iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun. 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Pro-Palestijnse beweging zorgt voor ophef met anti-Israël campagne
Sluiten