Julia Osendarp
Julia Osendarp Televisie 16 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Arjen Luback maakt ‘gehakt’ van vleespropaganda overheid: ‘Reclame voor meer vlees?’

Presentator Arjen Lubach maakte gisteravond letterlijk ‘gehakt’ van de vleespropaganda in Nederland en de EU. In zijn programma De Avondshow belicht hij de vleescampagnes die nog steeds klinken, terwijl overheden zo hameren op het verbeteren van het klimaat.

In zijn rubriek En Nou Is Het Afgelopen rekent Lubach af met „stomme dingen waar we echt vanaf moeten”. Zo haalde hij eerder flink uit naar bezorgbedrijf PostNL. Dit keer kaart de presentator ‘vleespropaganda’ aan. Oftewel reclames van de overheid om meer vlees te eten.

Arjen Lubach haal uit naar vleespropaganda overheid

Want de Europese Unie maakt nog steeds reclame voor vlees. Diezelfde EU die volgens Lubach probeert klimaatneutraal te worden. Ook belicht de presentator dat de graan-toevoer vanuit Oekraïne en Rusland voor problemen gaat zorgen. Graan wordt veelal gebruikt voor veevoer en dus moeten we volgens Lubach „minder vlees eten”. Het is een slechte tijd om reclame te maken voor meer vlees eten, benadrukt hij. Waarna hij een tweet aanhaalt van BBB’er Caroline van der Plas.

Klimaatbeleid van de EU

90 procent van de Nederlanders eet regelmatig vlees. Volgens Lubach doet de overheid er weinig aan om dat te veranderen. Initiatieven als de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel worden niet door de overheid georganiseerd.

Maar campagnes als „What Wonderful European Beef”, „This is European Poultry”, „Meet the Lamb” of „Pork Lovers” zijn wel afkomstig van de EU. Oftewel campagnes betaald van EU-geld ter promotie van vlees. Volgens Lubach kost dat maar liefst 252 miljoen euro aan campagnemateriaal. Of zoals de presentator het daarna bestempelt: „Een kwart miljard euro waarmee ze hun eigen klimaatbeleid tegenwerken.”

Nederlandse vleescampagnes bekritiseerd in De Avondshow

De campagnes klinken trouwens ook op Nederlandse bodem, zoals: „Kip uit Europa.” De presentator vertelt dat de Nederlandse overheid de vleessector de hand boven het hoofd houdt. Zo werd een campagne over wekelijks minder vlees eten in Nederland geschrapt omdat dit te „controversieel” was. Volgens Lubach is één of twee dagen per week minder vlees eten de makkelijkste en effectiefste manier om aan het klimaat te denken. Hij sluit af: „Vleespropaganda moet stoppen, nu.”

Wil je de hele uitzending van De Avondshow bekijken? Je vindt de aflevering van gisteravond hier

Men vreest aan talkshowtafels voor opkomst gemeenteraadsverkiezingen: ‘Vertrouwen politiek daalt’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Arjen Luback maakt ‘gehakt’ van vleespropaganda overheid: ‘Reclame voor meer vlees?’
Sluiten