Julia Osendarp
Julia Osendarp Televisie 8 dec 2021

De leukste kerstcommercials van 2021: beïnvloeden die ons koopgedrag?

Sinterklaas is net vertrokken en de kerstreclames verschijnen alweer op de televisie. Sentiment in een reclame doet het nu eenmaal goed en zo gaan grote winkelketens de strijd om de kopers met elkaar aan. Maar werkt dat ook echt zo? Koop je sneller je kerstboodschappen bij een supermarkt die de leukste reclame uitzendt?

Dieren, kinderen, familietaferelen en sentiment werken goed, blijkt ook uit de commercials van de voorafgaande jaren. Gisteren schoven bij Beau reclamemaker Jordi van de Bovenkamp en televisierecensente Angela de Jong aan om de kerstreclames van 2021 te bespreken. Van de Bovenkamp vraagt zich af of kerstcommercials daadwerkelijk invloed hebben op het koopgedrag van consumenten, zelf denkt hij namelijk van niet. Maar volgens De Jong is dat wel het geval.

Invloed van kerstcommercials op koopgedrag

Metro belde met merk-expert Paul Moers om de magie van kerstcommercials toe te lichten. Want werken die reclames ook echt? Volgens Moers ontkomt een supermarktketen er niet aan om mee te doen aan de reclamestrijd. „Ze vechten elkaar de tent uit om de meeste klanten, zeker tijdens de kerstperiode.” De merk-expert vertelt dat de omzet van supermarkten dit jaar met 10 procent steeg. „Soms is het wonderlijk met hoeveel aanbiedingen ze strooien.”

Moers herkende in de reclames een overkoepelend thema. „Emoties staan dit jaar bovenaan. Verbinding met de mens, iets doen voor een ander en er voor elkaar zijn. Dat zie je in de reclames terug.” En dat is volgens de merk-expert niet gek in deze tijd. „Het is een antwoord op het afgelopen jaar. De maatschappij polariseert en is behoorlijk individualistisch. Het is nu extra belangrijk om verbinding te zoeken. Juist nu is het de tijd om van Kerstmis iets extra’s te maken.”

Merk neerzetten

Of die reclames daadwerkelijk ons koopgedrag beïnvloeden? „Het is een goede tijd om een merk stevig neer te zetten. Je kunt als supermarkt het je niet permitteren om niet mee te doen, dan ga je schade leiden.” Moers verwijst naar de reclame van de Lidl, waarin het thema armoede aan bod komt. „Lidl hamert er in de reclame op dat luxe bij hen betaalbaar is. Maar ze besteden ook aandacht aan het feit dat 1 op de 13 kinderen in armoede leeft. Dat zet mensen aan het denken.”

De leukste kerstreclames van 2021

We hebben alvast een aantal kerstcommercials voor je op een rijtje gezet. En je kunt zelf oordelen welke dit jaar het meest uitblinkt. Wat zo’n kerstcommercial kost? Volgens Van de Bovenkamp loopt dat in Nederland op tot in de tonnen. De Jong prijst voornamelijk supermarkt Plus, die volgens haar de mooiste kerstcommercials maken. Van de Bovenkamp kiest dit jaar voor de Aldi, maar volgens Moers sloeg Aldi juist de plank mis dit jaar met het magische karretje. „Oersaai, sullig en sober”, noemt hij het. Welke winkel het volgens de merk-expert het wel goed begrepen heeft is Albert Heijn. Met het liefdesverhaal rond de hamsters. „Het is emotie op en top, dat werkt.”

1. Albert Heijn – kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar.

Wellicht herkent de oplettende kijker de naam van de hamster in de reclame? Harry was eerder de bekende supermarktmanager in de Albert Heijn-reclames.

2. Aldi – Winkelwagentje

3. Jumbo – Samen vieren we kerst

4. Lidl – Luxe voor iedereen

5. Plus – Goed eten is samen eten

6.  Dirk – Op Dirk kun je rekenen, ook tijdens de feestdagen

7. Kruidvat – Merry eX-mas

Ben je benieuwd naar de meest hartverwarmende commercials van vorig jaar? Metro zocht in 2020 de allerleukste kerstreclames uit. 

9 memorabele Apple-reclames van de afgelopen tien jaar

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere donderdag om 16.00 uur een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
De leukste kerstcommercials van 2021: beïnvloeden die ons koopgedrag?
Sluiten