Margot Smolenaars
Margot Smolenaars Dossier 11 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Bedrijvigheid bij tieners loont op latere leeftijd

Het aantal tieners met een eigen bedrijf is verdubbeld, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Waren het er in 2012 nog 1.119, vijf jaar later staan 2.273 minderjarige ondernemers ingeschreven.

Dat komt onder andere door de inspanningen van de stichting Jong Ondernemen, die zich tot doel gesteld heeft alle Nederlandse scholieren en studenten minstens één keer kennis te laten maken met ondernemen. Sinds 2012 heeft de stichting haar activiteiten flink opgeschroefd en laat het via programma’s als Junior Company en Student Company jongeren experimenteren met het opstarten en leiden van een eigen onderneming. Zo oefenen ze vaardigheden als risicobereidheid, creativiteit, doorzettingsvermogen, samenwerken, zelfvertrouwen en financiële zelfredzaamheid. Deze 21 century skills zijn hard nodig om een weg te vinden in een flexibele arbeidsmarkt en een kenniseconomie die gericht is op innovatie.

Inmiddels heeft de stichting zo ruim 74.922 jongeren onderwezen, waarvan 39.188 basisschoolleerlingen en 5.374 leerlingen op de middelbare school. Nog lang niet genoeg, want het doel voor 2022 is een kwart miljoen jongeren warm te laten lopen voor het ondernemen.

Eerder een baan

Dat komt namelijk hun toekomst ten goede. Vorig jaar liet de stichting de impact van hun ondernemerslessen onderzoeken door de Technische Universiteit Eindhoven, door te meten hoe het de studenten uit de lichting 2004/2005 en 2005/2006 vergaan is sinds hun afstuderen. Daaruit blijkt dat deelnemers aan één van Jong Ondernemen-programma’s gemiddeld na 4 maanden een baan vinden, waar leeftijdgenoten zonder die ervaring daar 11 maanden over doen. Onder de alumni van het ondernemersprogramma heerste maar 6 procent werkloosheid, waar dat in de controlegroep maar liefst 21 procent was. 53 procent van die werkende alumni werkt in een managementfunctie, tegenover 41 procent.

De basis van dat succes ligt in het vergroten van hun probleemoplossend vermogen, financieel bewustzijn en een verbeterde besluitvorming. Althans, dat zeggen de alumni zelf in het onderzoek. Heleen Dura-van Oord, zelf succesvol ondernemer en bestuurslid van de stichting Jong Ondernemen, onderschrijft die beweringen van harte. „Nederland is beter af met initiatiefrijke, ondernemende burgers. Niet iedereen hoeft een Shell op te richten, want dat is maar heel weinig mensen gegeven, maar dat mensen in staat zijn initiatief te nemen is heel belangrijk. Actie is altijd het fundament van succes.”

OVER METRO DOSSIER

Elk weekend duikt Metro de diepte in! Hoe? Elke zaterdag vind je bij ons verhalen over de meest spraakmakende zaken. We kennen het, doordeweeks moet alles vlug maar gelukkig is er in het weekend tijd om lekker lang te lezen over opzienbarende onderwerpen. Boeiend? Absoluut! Schokkend? Soms. Confronterend? Misschien. Interessant, met een knipoog en vanuit meerdere perspectieven belicht? Altijd!

Onze beste auteurs, vormgevers, filmmakers en fotografen stellen deze bazige dossiers voor je samen. Zo heb jij op maandag gegarandeerd een tof verhaal om te delen met vrienden en collega’s. Met Metro Dossier ben je helemaal up to date. Stop met koppensnellen en verwen je hersencellen!

Ditmaal: ondernemen! Denk jij weleens na over een eigen bedrijf? Geen baas die je vertelt wat je moet doen, maar lekker zelf de dienst uitmaken. Lees meer in ons dossier van deze week:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.