Metro
Metro Lifestyle 3 aug 2020 / 19:11 uur

Veel Nederlanders gebruiken social media voor wooninspiratie

Voordat Nederlanders hun geld aan interieur besteden, laten zij zich eerst inspireren via verschillende kanalen. Er bestaan tal van inspiratiekanalen die boordevol met de laatste interieurtrends en –tips staan.

Veneta.com onderzocht hoe Nederlanders, uit alle lagen van de bevolking, inspiratie opdoen voordat zij aankoop doen voor hun interieur. Hieruit zijn verschillende resultaten gekomen, die in dit artikel besproken worden.

Social media

Maar liefst 96 procent van de Nederlanders is actief op social media, verdeeld over verschillende platformen. Ook is social media geliefd voor het opdoen van inspiratie. 22 procent van de respondenten geeft aan inspiratie op te doen via Pinterest. Vooral het opdoen van woonkamerinspiratie is geliefd onder de Pinterestgebruikers. Uit het nationale social media-onderzoek 2019 blijkt dat er dagelijks 734.000 Nederlanders op Pinterest actief zijn (Newcom.nl). Het aantal Nederlanders dat inspiratie opdoet via Instagram blijft groeien, maar is nog niet zo groot. 10 procent van de respondenten laat zich inspireren via Instagram.

Tv en magazines

Een groot gedeelte van de Nederlanders doet nog inspiratie op de traditionele manier op. Magazines worden nog steeds veel gelezen door Nederlanders. Hier staan veel sfeerfoto’s in, die worden gebruikt als inspiratiebron. 17 procent van de respondenten laat zich inspireren via magazines. Via tv-programma’s wordt ook veel inspiratie opgedaan, 15 procent van de respondenten doet dit. Voornamelijk woonprogramma’s als RTL Woonmagazine, waarin aandacht wordt besteed aan de woontrends van het moment, doen het goed bij interieur-shoppend Nederland. Dit programma trekt per aflevering gemiddeld 383.000 kijkers.

Een kaartje waarop je ziet hoe mensen wooninspiratie opdoen

Bij anderen thuis

Vaak als men bij vrienden, familie, kennissen of buren over de vloer komt, dan wordt het interieur bewonderd. Er wordt gekeken naar de raamdecoratie en meubels. Hier komen plaatjes tot leven en geeft het een reëel beeld hoe het interieur er in de werkelijkheid uitziet. 15 procent van de respondenten laat zich maar al te graag inspireren door te ‘gluren bij de buren’.

De fysieke winkel

Een andere inspiratiebron voor velen is een bezoek aan een fysieke woonwinkel. Rondstruinen op een woonboulevard en je laten inspireren door de laatste trends en toffe combinaties in gewaagde kleursamenstellingen, heeft de voorkeur bij 18 procent van de respondenten.

Overige inspiratiebronnen

De verdeling van de inspiratieplatformen onder de 216 respondenten is als volgt:

Een kaartje met de verdeling in percentages hoe mensen wooninspiratie opdoen

Bron: Veneta.com

(Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van Metro)

Lees ook: Groeien met je bedrijf als zzp’er? Zo doe je dat

Reageer op artikel:
Veel Nederlanders gebruiken social media voor wooninspiratie
Sluiten