Wij hebben MAZZEL!!!

Chiara Sciarone 9 nov 2022

Afgelopen zondag ging ik met de trein op stap. Ik liep naar de kaartjesautomaat (ja mensen, ik koop nog losse kaartjes) en daar stond een echtpaar een beetje bedremmeld naar de machine te kijken en vervolgens naar mij.

Ze bleken Australiërs te zijn die weer naar huis gingen en niet wisten hoe ze een kaartje moesten kopen. Ik heb ze even geholpen, waarna ik gauw m’n eigen kaartje gekocht heb en vervolgens moest hollen naar m’n trein. Ik hoop maar dat ze zich er niet schuldig over voelden, want ze zagen me rennen, maar ik had zelfs nog een minuut over toen ik in de trein zat, dus alles is goed gegaan!

Bij het wachten op het perron voor de trein naar Schiphol, zag ik hoe een conducteur het plateau voor rolstoelen tevoorschijn haalde en ja hoor, daar kwamen twee dames, waarvan eentje in een rolstoel, begeleid door vermoedelijk iemand van de NS. 

Toen de trein kwam, vroeg de conducteur ons vriendelijk om een andere deur te nemen. Geen probleem, het was relatief rustig en de trein was lang. Toevallig belandde ik via de binnensluis voor ze uit en tegenover de mevrouw in de rolstoel die net naar binnen gereden werd. Terwijl ik ging zitten, zag ik hoe de tweede vrouw de weekendtassen (één voor elk) neerzette en hoorde ik de conducteur, die zich al omgedraaid had en naar buiten liep, nog vriendelijk zeggen dat ze in het vervolg maar minder bagage mee moesten nemen. Verbaasd keek ik naar de inmiddels dichtslaande deur en ik hoor me nog in mezelf mompelen: „Maar hoe moeten ze dan op vakantie???” Waarop de vrouw in de rolstoel naar mij opkeek en bedeesd reageerde met: „Nou, inderdaad…” Ik kon zien dat het een domper op hun vakantie had gezet. 

Wij hebben het gemakkelijk

Uit pure balorigheid heb ik bij mijn eindstation uit mezelf hulp aangeboden aan een Engelstalige mevrouw met een fiets, die net zo bedremmeld stond te kijken als de twee Australiërs. Ze bleek in d’r eentje met de fiets de trap niet af te durven.

Beste conducteur (en medereizigers), blij dat u vriendelijk en beleefd was. Als u het vervelend vindt om ons te vragen een andere deur te nemen, als u bang bent dat de trein vertraging oploopt (wat niet gebeurde), bedenk dan: wij hebben MAZZEL! Wij kunnen elke trein nemen die we maar willen, op elk moment dat we verkiezen, okee, bijna elk moment dan, maar wij kunnen desnoods rustig wachten op de volgende. Wij hoeven niet twee dagen van tevoren aan te geven dat we met de trein van half drie willen reizen, wij kunnen het ons veroorloven een trein eerder of later te nemen, of andere ingangen te nemen, wij kunnen zelf onze kaartjes kopen en wij kunnen onze eventuele fietsen nog zelf sjouwen. Wij hebben MAZZEL! Zelfs als we een trein missen of een andere ingang moeten gebruiken. U, alle andere lopers en ik kunnen het nog zelfstandig.

Gun deze mensen, die met slechts één weekendtas per persoon op vakantie gingen, dan een leuke start van hun vakantie. Ze hebben het al moeilijk genoeg om überhaupt op vakantie te kunnen gaan… In veel gevallen moet er alleen al een extra tas mee voor alle medische apparaten en medicatie enzo.

Wij hebben mazzel, wij hebben al die problemen met reizen niet, dus laten wij daar blij om zijn en zonder te morren dat kleine beetje ongemak overnemen. Dat is toch wel het minste wat we met ons allen kunnen doen, niet dan?

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.