Student Minor Crossmediale Journalistiek

Geert Hersbach 7 jan 2020

Macho of slapjanus?

Met humor lesgeven. Op een losse manier met studenten en collega’s omgaan. Op een moderne, ondernemende manier het vak aanbieden. En last but not least: de verkiezing heeft een positief effect op alle docenten. De verkiezing “Docent van het Jaar” is weer begonnen en levert altijd de nodige discussies op. Maar wat betekent een "Docent van het Jaar” eigenlijk? Heeft deze docent toevallig het jaarlijkse tafeltennistoernooi van de faculteit gewonnen? Heeft deze docent het afgelopen jaar de meeste scharrels versleten? Of wordt deze docent stomweg het leukst gevonden en heeft hij/zij daarom gewonnen?

Lesgeven met humor, wat is dat? Maak je dan te pas en te onpas vieze grapjes over jan en alleman? En heeft dat dan tot resultaat dat de stof beter begrepen wordt? Denk je echt dat studenten Wiskunde iets leren als ze in de les de studenten Natuurkunde gaan uitlachen, “omdat Natuurkunde toch maar een afgeleide is van Wiskunde ha ha ha”? Ik denk het niet. Humor is hartstikke leuk in de pauze als je met vrienden bent en een lolletje hebt. Maar in de les moet er serieus gewerkt worden en de docent dient hier het juiste klimaat voor te creëren.

De losse manier van omgaan doet me denken aan mijn basisschool. Iedereen had het altijd over de meester van groep 7. Op het schoolplein was hij zelfs een begrip geworden. De “meester van groep 7” was de meester die op een “losse manier” met leerlingen en collega’s omging. Ik begreep toen niet wat er mee bedoeld werd, pas op de middelbare school viel dat kwartje. Op een losse manier met elkaar omgaan hoeft natuurlijk niet negatief te zijn, maar als dat iemand de “Docent van het Jaar” maakt, dan weet ik niet of dat wel de juiste uitstraling van "Docent van het Jaar" is.

Sowieso is het effect dat zo’n verkiezing volgens scholen met zich meebrengt natuurlijk uiterst gering of zelfs negatief. Uiteindelijk is het gewoon een ordinaire vleeskeuring. De meest charismatische, charmante of gespierde docenten maken per definitie meer kans dan de suffe, gezette en ietwat op zichzelf gerichte docenten. Dit terwijl uiterlijk helemaal niks zegt over iemands kwaliteit van lesgeven. Psychologisch gezien is het gewoon zo dat mensen die er mooier, knapper en gezonder uitzien als slimmer en beter worden ervaren. Dat is evolutionair bepaald en dat is ook helemaal niet erg. Maar stop dan alsjeblieft met het uitreiken van de titel "Docent van het Jaar", alsof schoonheidsidealen bepalen of iemand een goede docent is of niet.