Reclames

Berry Black 28 jan 2020 / 10:15 uur

Aan reclames heb ik een hekel. Niet omdat ik ongeduldig ben, maar vanwege de inhoud. De meeste marketingmensen hebben namelijk geen verstand van marketing.

Voorbeeld: Hans Anders. Deze budgetbrillenboer had jarenlang de slogan: ‘Hans Anders, alleen de prijs is anders’. Duidelijk: zelfde bril, andere prijs. (Of die dan hoger of lager was werd er dan weer niet bij gezegd). Na jarenlange investering in deze campagne werd de slogan ineens aangepast naar: ‘Hans Anders, niet alleen de prijs is anders’. Nu lijkt het alsof je wel minder betaalt, maar er dan ook nog iets anders is aan de bril. Komt ie uit China? Hoort ie eigenlijk op de WC thuis? Eén en al verwarring.

Ander voorbeeld: Philips. De hadden als slogan: ‘Let’s make things better’. Duidelijk: alles werd steeds beter. Je videorecorder kon ook tosti’s maken en je wasmachine gaf ook bijles. Maar toen pasten ze hun slogan aan naar: ‘Sense & Simplicity’. Je moet als (Nederlands!) bedrijf natuurlijk geen Engelse slogan nemen die de meeste Nederlanders niet eens kunnen uitspreken. ‘Sense & Semplex, nee, Sense & Siploc… wat was het nou?’. De nieuwe slogan had moeten zijn: ‘Let’s make things simple’!

Nog een voorbeeld: Fisherman’s Friends. Die hadden jarenlang een geweldige campagne: een emotioneel moment, iemand nam een Fisherman’s Friend, traantjes vloeiden. En dan vroeg iemand: ‘Sterk spul hè?’. Briljant, en ook overal toepasbaar. Bij beoordelingsgesprekken, bij begrafenissen of als je hond als kat uit de kast kwam: nam een Fisherman’s Friend en je mocht schaamteloos huilen. Andere mensen hoefden geen ongemakkelijke stilte te laten vallen, maar konden zeggen: ‘Sterk spul hè?’. Maar ook die slogan werd aangepast, naar: ‘ff doorbijten’. Dat moet je met Fisherman’s Friends dus juist niet doen! Ten eerste voelt dat alsof je op een knoop zit te bijten en ten tweede krijg je dan al die ijskoude troep ineens in je keelgat. Alsof je tongzoent met Bridget Maasland.

Maar ook in het buitenland kunnen ze er wat van. Ken je de filmstudio 20th Century Fox? Die besloten hun naam te updaten, want we leven alweer een tijd in de 21e eeuw. Dus huurden ze voor een paar ton een duur merkenbureau in, dat een pakkende nieuwe naam verzon. Uitkomst: 21st Century Fox. Inmiddels is de studio overgenomen door Disney, die hem wederom een nieuwe naam geeft. Een Googelen wat dat gaat worden… 21st Century Studios. Zucht.

Deze column werd mede mogelijk gemaakt door de reclamebranchevereniging. ‘Let’s make things kutter’.

Reageer op artikel:
Reclames
Sluiten