Wordt 100 nu niet gevaarlijker dan 130?

Lourens van 't Wout 15 nov 2019

Is het niet raar dat de verkeersveiligheid geen rol speelt wanneer er andere zaken populair zijn in de media? 130 km rijd zeker wel lekker, ik ben de laatste die dat tegenspreekt, maar het levert volgens de statistieken meer gevaar op. En veiligheid is, of was, eigenlijk altijd een prioriteit roepen de politiekerts. Wat ik nog rarerder (of is het vreemerder?) vind is dat het rijden nu nog complexer wordt. Overdag mag je 100 en na 19:00 uur mag je 130? Dus met een drukke spits rond die tijd mag je opeens nog harder stilstaan in de file. Mijn punt is eigenlijk dat je dus op de snelwegen waar je nu 130 mag en een paar km verder weer 100 en dan 120 en dan weer 130 en dan weer 100, overdag alleen 100 mag tot de klok van 19:00 uur waarna de vervende rijders natuurlijk meteen plankgas gaan geven. Hoe onveilig is dat? Ik zou zeggen, of overal 100 maximaal, of alles bij het oude houden. Reken maar dat die overgang naar harder dan 100, opeens na 19:00 uur, slachtoffers gaat opleveren. Hopelijk heeft iedereen de juiste Greenwich time ingesteld in zijn auto? De mensen die nog de zomertijd in de auto hebben gaan een paar dure kerstdagen tegemoet. Voor de bumperklevers wel goed nieuws, je mag dichter op je voorganger rijden bij 100km per uur.