Leve de chauffeurs van lijn 21
Donderdag ging ik vroeg op pad om zwerfafvalonderzoek te doen rond een school in Amsterdam. De data die ik verzamel wordt gebruikt in lessen over zwerfafval en plastic soep. De leerlingen kunnen zo zien wat er aan de hand is in hun eigen omgeving en gericht zoeken naar oplossingen.
Bus naar Amsterdam, dan de metro en vervolgens bus 21. Ik reis graag met het OV. Kan ik tijdens het reizen wat werken. iPad op schoot, internet via hotspot op m’n iPhone en dan foto’s van het onderzoek van de dag ervoor taggen in Litterati.
Bij Plein 40’-‘45 stapte ik uit, klapte mijn Zwerfinator-mobiel uit en ging op pad. Even kijken waar ik precies moet zijn. Fuck, waar is m’n iPhone? Zakken en rugtas onderzocht, nergens te vinden.
Karretje ingeklapt en terug naar de bushalte en op de volgende 21 gestapt. Verhaal verteld aan de buschauffeur die meteen een bericht deed rondgaan. Bij het eindpunt overgestapt op de bus terug. Die chauffeur had hem niet. Bij Plein ‘40-‘45 uitgestapt en daar nog eens gezocht. Volgende bus genomen, maar ook die chauffeur kon me niet helpen.
Op centraal naar het servicepunt van de GVB. Ik werd verwezen naar ilost.co. Ze hadden geen wifi, dus ik had niks aan m’n iPad en m’n telefoon was ik kwijt. Catch22 dus.
Wifi is schaars op centraal, maar naast een intercity snel van de wifi gelurkt. Kon nog net een bericht naar m’n vrouw sturen. En toen was de trein pleite. Ze hebben nooit eens vertraging als het je goed uitkomt.
Nog een paar bussen 21 afgewacht, maar geen succes. Van een chauffeur mocht ik zelfs zijn telefoon gebruiken om te bellen. De held.
Naar huis gegaan om online verder te zoeken. In de bus probeerde ik dat ook, maar de wifi had daar ernstige vertraging.
Thuis was m’n vrouw al op de hoogte. Ze had al tig keer zonder succes m’n nummer gebeld. Ik zag op internet dat er veel mobieltjes kwijtraken en dat die ook weer vaak worden teruggevonden. Een geruststellende gedachte.
Ze belde nog maar eens en opeens werd er opgenomen. Een chauffeur had m’n telefoon net in z’n handen gedrukt gekregen. Ik noteerde het busnummer, nam bus en metro naar centraal en daar stond direct de bus die ik nodig had!
Na wat administratieve formaliteiten had ik even later mijn telefoon weer. Ik vroeg de chauffeur alle chauffeurs van lijn 21 te bedanken voor het meezoeken en dat doe ik nu nog maar eens. En natuurlijk nog meer dank aan de persoon die zo eerlijk was m’n iPhone aan de chauffeur te geven.
Wat fijn dat er zoveel goede en eerlijke mensen zijn!