Aardig (op) weg

Oscar van Schijndel 28 mei 2019

Waar zouden we zijn zonder de trein? Nou, thuis bijvoorbeeld. Zoals op deze dag, waarop het meeste treinpersoneel het werk heeft neergelegd. Thuiswerkers prijzen zich gelukkig; zij worden door de staking niet geraakt. Zelf heb ik mijn werk op loopafstand. Andere medewerkers fietsen, al is dat met dit regenweer geen aardigheid.

De bus is aardig op weg, heette het vroeger. Maar vandaag is de bus aardig weg. Want ook de buschauffeurs staken, net als de bestuurders van trams en metro’s. En dus blijft er voor de meeste mensen nog maar één optie over: aansluiten in de file.

Raar eigenlijk, dat er in dit land 800 kilometer aan file kan staan. Nergens anders in Europa is zo’n groot percentage van het landoppervlak geasfalteerd. En nóg is het volgens velen niet genoeg. Want ons wegennet is niet berekend op 9 miljoen auto’s, laat staan 15 miljoen auto’s. Dat laatste is namelijk het geval als ons land 20 miljoen inwoners telt en iedereen boven de achttien een eigen setje wielen heeft. Een setje wielen dat ook nog eens gemiddeld 21 van de 24 uur in een dag besteedt als waterafstotende zonnebrandcrème voor een paar vierkante meter straat.

Raar ook, dat we allemaal over files klagen. Een file is vergelijkbaar met de Efteling. Daar staan de mensen immers ook steevast in de rij om dit fenomeen toch maar als eerste te mogen aanschouwen. Wat bij mij bij de Efteling in ieder geval goed werkte, was om niet voortdurend van rij te wisselen. Misschien een idee voor die file?

Wat ook helpt, is aardig op weg zijn. Zelf heb ik het idee dat in het wegverkeer die aardigheid al een heel eind weg is. Ikke, ikke, ikke. Meer rekening houden met elkaar dus. Maar ook de zitplaatscapaciteit van de auto benutten. Als in elke auto vier mensen zouden zitten, dan hadden we aan 4 miljoen auto’s genoeg. Net zo veel als in 1976, toen ons land met veel minder snelwegen hooguit dertig, veertig kilometer file per dag telde. Toen we met 100 kilometer per uur op de A-zoveel al aardig snel op weg waren.

Raar ook, dat we een staking nodig hebben opdat we tot dergelijke inzichten komen. Dus beste chauffeurs, bestuurders en machinisten, staak eens wat vaker. En petje af voor alle automobilisten die op de stakingsdag OV-reizigers hebben meegenomen in hun auto’s. Want Nederland moet uiteindelijk aardig op weg blijven, in plaats van aardig wegblijven.