Softwareontwikkelaar worden met een MBO opleiding?
Als aanstormend softwareontwikkelaar studeren op het MBO? Het grootste rampscenario dat ik kan bedenken.
In Nederland heb je verschillende scholen die opleidingen aanbieden waar jongeren kunnen leren hoe het is om websites, app e.d. te maken. Hoewel dat allemaal heel mooi en ambitieus lijkt zit er een schaduwkant aan, waar eigenlijk nooit echt een duidelijke waarschuwing voor gegeven is.
In dit artikel hoop ik duidelijk te maken wat de gevaren zijn van een MBO opleiding en jouw toekomstdroom als softwareontwikkelaar. Als enkele scholen hierdoor hun lesprogramma aanpassen, heb ik mijn doel al bereikt.
Hoe zit het? Je steekt drie of vier jaar in een opleiding op het MBO om een softwareontwikkelaar te worden, maar de opleiding die je volgt, is wel heel makkelijk. Hoe komt dat? Het antwoord op die vraag is makkelijk, de toelichting echter wat minder.
Hoe komt het dan dat de opleiding voor MBO studenten makkelijk is? Dat komt omdat de opleidingen niet aansluiten op de praktijk en de werkvloer.
Maar, hoe is dat dan mogelijk? Je gaat er toch van uit dat scholen zich optimaal inzetten om studenten klaar te stomen voor de grote boze buitenwereld? Niks is minder waar.
Scholen op MBO niveau leren jou een basis aan waaruit je zelf verder moet leren waarin ze wel heel erg doordraven. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit gehoord hoe ik SCRUM of Agile moet toepassen terwijl dit wel het gebruikelijke is om mee te werken bij de grotere bedrijven.
Dit kom je vooral tegen als je op stage gaat. Ik heb vaak horen zeggen dat je tijdens je stage meer leert dat de jaren die je op school zit, wat ik schokkend vind. Stagebedrijven nemen studenten in dienst om de stof die ze geleerd hebben te kunnen toepassen op hun werkzaamheden en dit uit te breiden met de kennis die opgedaan kan worden in de praktijk.
Echter, studenten hebben dit niet geleerd op school. Docenten op school verwachten dat studenten die zichzelf aanleren d.m.v. amateuristisch geschreven boeken waarin alleen de basis van een programmeertaal beschreven is.
MBO Scholen gaan niet diep genoeg in op stof die studenten nodig hebben in het bedrijfsleven. Ze laten leerlingen direct programmeren zonder dat er een goede basis gelegd is. Het is net alsof je eerst moet leren rennen alvorens je kan lopen.
Dat is toch onacceptabel? Hoe lossen we dit op? Studenten willen leren. Alleen de kennis van docenten en het aanbod van de scholen (op MBO niveau) is dusdanig ondermaats dat het niet mogelijk is om te groeien.