Onderwijsinflatie

Thomas Balk 22 jun 2018

Onderwijs – overdracht van kennis of vaardigheden Inflatie – vermindering van de waarde of betekenis van iets Onderwijsinflatie – vermindering van de waarde van de overdracht van kennis of vaardigheden Dit is een simpele rekensom van twee woorden die samen aangeven wat er al eeuwen gebeurd met het onderwijs. Onderwijsinflatie geeft aan dat de geleerde stof van bijvoorbeeld een opleiding minder waard wordt naarmate de jaren vorderen. Neem psychologie als voorbeeld. Toen ik begon met psychologie, was de DSM IV de actuele ‘handleiding’ voor psychische stoornissen. Voordat mijn eerste jaar over was, werd de DSM V ingevoerd. Deze versie was voorzien van nieuwe stoornissen en andere uitleg bij sommige stoornissen. De leerlingen die een jaar na mij startten, zouden deels andere stof geleerd krijgen dan ik in mijn eerste jaar. Kortom; leerstof vernieuwd constant waardoor de geleerde stof met de jaren minder waard wordt, verouderd, als men niet constant bij blijft leren. Daar sluit een veel voorkomend probleem onder de jeugd zich direct bij aan. Vaak wordt een studie gekozen om het kiezen van een studie. De instelling die veel voorkomt na de middelbare school is volgende: ‘Als ik een tussenjaar neem na de middelbare school, ga ik niet meer de motivatie vinden om daarna te gaan leren en naar school te gaan. Dus ik kies nu een studie, rond die af en dan heb ik tenminste een diploma.’ Terwijl ik het typ klinkt het voor mij nog absurder dan ik het al vond. Het hebben van een diploma wat 3 jaar na het halen pas gebruikt wordt is absurd. De stof die je toen geleerd hebt is verouderd. Dus een diploma halen om iets achter de hand te hebben is de grootste onzin. Het tweede veel voorkomende probleem is het volgende; maatschappij, economie en management studies zijn populair tegenwoordig. Niks mis mee, maar de concurrentie in de zoektocht naar een baan is moordend. Het gevaar hiervan is dat studenten in het eerste jaar na hun studie geen baan kunnen vinden door de vele afgestudeerden in dit vakgebied. Om het jaar te overbruggen gaat een groot deel reizen of werken in een ander vakgebied, waarmee ze hun eigen doodvonnis wat betreft hun studie tekenen. Na dit ‘tussenjaar’ is de kans op een baan nog kleiner. Pas afgestudeerden hebben actuelere kennis en zullen eerder een baan krijgen dan studenten ‘van vorig jaar’. Onderwijsinflatie – vermindering van de waarde van de overdracht van kennis of vaardigheden Hoe ga jij dit voorkomen?