Waarom je met bloggen meer uit je bedrijf haalt

Je wordt beter gevonden in Google
Je hebt er vast wel eens van gehoord: SEO, Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het doel van SEO is om je website beter vindbaar te maken in de zoekmachines. En één van de manieren om die vindbaarheid te verbeteren is, je raad het al: bloggen. Blogteksten die interessant zijn voor de lezer zijn óók interessant voor de zoekmachines! Een website met een blog zal meer bezoekers trekken en ook beter gevonden worden in Google.

Je krijgt meer verkeer naar je website
Als bezoekers je blog interessant vinden, blijven ze vaak terugkeren voor meer blogs. En als ze eenmaal je blog gelezen hebben, neuzen ze vaak nog wat rond op je website. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat je met één blog per dag al vijf keer meer bezoekers naar je website trekt, dan bij één blog per week of minder. Daarbij is het ook zo dat er een soort sneeuwbaleffect ontstaat op basis van het aantal blogs die je hebt geschreven: hoe meer berichten je op je blog hebt staan, hoe vaker je website wordt bezocht.

En waar blog je dan over? Niet té commerciële verhalen natuurlijk, want dan haken bezoekers snel af. Schrijf bijvoorbeeld leuke, interessante verhalen over de producten en diensten die je bedrijf aanbiedt. Of onderwerpen die wat meer de achtergrond van deze producten en diensten belichten. Een voorbeeld van een bedrijf die ik zelf volg en die dit goed aanpakt is Poush, een shop-in-shop winkel met producten op het gebied van mode, lifestyle en interieur. Op hun blog houden ze je op de hoogte van de laatste trends, maar geven ze ook tips voor andere ondernemers.

Je kunt laten zien dat je verstand van zaken hebt
Door het schrijven van je blogs kun je, als je het goed doet, laten zien dat je kennis van zaken hebt. Daarmee wordt je voor je doelgroep interessanter en kom je betrouwbaar over. Het doel daarvan is om ervoor te zorgen dat potentiële klanten op basis van jouw informatie en expertise een aankoop doen. Uiteindelijk kun je dan van een expert in een autoriteit veranderen. Als je niets deelt, kunnen mensen juist van het tegenovergestelde uitgaan, namelijk dat je die kennis niet in huis hebt.

Met een goede blog wordt je dus beter gevonden in Google, krijg je meer verkeer naar je website en kun je laten zien dat je verstand van zaken hebt. En had ik al gezegd dat het ook nog eens gratis is? Het kost je alleen wat tijd, die zichzelf uiteindelijk terugbetaald. Kortom, genoeg redenen om te bloggen voor je bedrijf.