Overdaad schaad

De NS, de meest besproken en bekritiseerde vervoerder van Nederland. Wekelijks reis ik meerdere keren met de trein door heel Nederland en er valt mij een nieuw fenomeen op. Overdadige servicegerichte conducteurs. Nét na het instappen, ik vermoed aan de stem te horen dat de conducteur nauwelijks heeft kunnen wachten met het brengen van absoluut noodzakelijke informatie: het bevinden van de plaats waar ik nu ben, de trein naar mijn bestemming. Ook de mensen die ik dagelijks zie en herken weten dit al enkele jaren. We volgen immers de duidelijke plaats aanduidingen op de trein, perrons en in de hal. Is er een wijziging dan horen we dat al op het station. Efficiënte en effectieve gewenste service. Voor wie is de informatie in de trein dan? Toeristen verstaan doorgaans onze taal niet, geen idee maar we roepen het vrolijk om gewoon voor de zekerheid. Omdat het kan als conducteur. Ook op kleine stations met één perron kiest de conducteur voor uitgebreide informatie inclusief de boodschap dat het buiten regent. Niet veel later vlak voor de eindbestemming… De conducteur heeft het loodzwaar gehad, hij moest hartstikke lang wachten tot hij de reizigers weer mocht verblijden met éxtra service informatie waar de reiziger absoluut niet zonder kon. Te beginnen met de aankomststijd van de trein en op welk perron we binnen komen. Hierna komen zo’n tien andere bestemmingen inclusief perron nummers. Ik weet inmiddels al jaren dat de trein van naar Breda altijd van perron 21 vertrekt en ook bij de andere perrons zou ik bij Wedden Dat een goede kans maken. De kentering van kopieer gedrag van de vliegmaatschappijen heeft al een tijdje plaats gevonden maar ik vraag me af of de reiziger wel op deze standaard informatie in de trein zit te wachten. Wat wil de reiziger eigenlijk? Ik zelf wil op tijd van a naar b gebracht worden en graag zitten.
Helaas gaat het bij die punten vaak net iets minder goed. Ook als ik om me heen kijk bij de vaak iets te harde stem of volume van de box zie ik vaak geïrriteerd gezichten bij de mensen die geen oordopjes in hebben of wakker schrikken. Anno 2017 is de conducteur een veredelde DJ in de trein die ontzettend graag fictieve service wil verlenen. Service verlenen doe je in de trein door in gesprek te gaan en juist dat laatste zie je net iets te weinig.