Koekjes, Werk & Sex

DavidPyrs 7 feb 2017

Koekje d’r bij

Hoe blijf je BETROKKEN, in een samenleving waarin egoïsme en trots boven empathie staan?
Elk jaar spenderen organisaties miljarden Euro’s om hun medewerkers betrokken te krijgen en te houden. Betrokken medewerkers zijn namelijk mensen die het wel kan schelen wat zij doen. Zoals Steve Jobs, zij zijn bereid om net dat beetje extra te doen…om het verschil te maken.

Er zijn twee soorten bedrijven in het leven: Bedrijven die zomaar koekjes bakken om hun medewerkers tevreden te houden en bedrijven die proberen om de beste koekjes bakken, zodat zij de beste medewerkers aaantrekken. De trend van vandaag, is dat werkgevers hun wonden likken met allerlei initiatieven en compensaties en nooit echt kijken naar de bron van ontevredenheid binnen de organisatie.

Als jij je medewerkers waardering, vertrouwen, respect en verantwoordelijkheid geeft, dan zullen zij ook voor je willen rennen. Medewerkers kun je namelijk dwingen om voor je te rennen, je kunt het van ze eisen en misschien zelfs kopen. Maar de snelste renners, die rennen niet omdat zij het moeten maar omdat zij het willen.

Wanneer je als bedrijf ernaar streeft om koekjes van hoge kwaliteit te bakken, dan zullen de beste medewerkers bij jou aan tafel schuiven. Maar als jij je medewerkers probeert te behouden door ze af een toe een koekje toe te schuiven, dan zijn zij bij de eerste beste, die een beter koekje aanbiedt weg.

En hier is ons dilemma dan; wanneer het eenmaal zover is dat een medewerker eindelijk genoeg heeft gehad van zijn werk en weg wil voor een beter aanbod, dan doet een werkgever erg weinig moeite om het probleem op te lossen. Je denkt misschien “Dat gebeurt alleen bij de slechte medewerkers”.
Ik zou je graag gelijk gegeven. Dat is echter niet het geval, er wordt te weinig moeite gedaan om te begrijpen waarom een medewerker weg wil en wat een werkgever kan doen om het probleem op te lossen.

De beste successen en de meest inspirerende verhalen in ons leven gaan over vallen en opstaan. Het gaat er niet om dat je altijd al de beste was. Het gaat erom dat je in staat bent om na tegenslagen weer de beste te worden. En als bedrijven hun trots af en toe opzij kunnen leggen en aan een medewerker kunnen vragen, wat het probleem is dan krijgen zijn daar een medewerker voor terug die zich begrepen en gewaardeerd voelt.

Dat is het net zoiets als “make up seks”. Het zijn dezelfde mensen, in dezelfde kamer en misschien zelfs hetzelfde bed. Het resultaat is wel…