Kerstmis haalt de stoere man naar boven

MerelMarcuse 5 dec 2016

‘Probeer nu dé deoderant voor mannen.’ Een vijftienjarige jongen met een potlood getekend 3-dagenbaardje verschijnt op het tv-scherm. Het beeld wordt vervolgd met enkele close-ups van twee zichtbaar geretoucheerde oksels. ‘1+1 gratis, bestel nu voor onder de kerstboom.’

Met oog op de feestdagen heb ik mezelf voorgenomen om de supermarkten af te struinen voor eetbare inspiratie. Terwijl ik suffig met m’n winkelwagentje tussen de schappen rondhobbel, hoor ik ineens een luidruchtig gesnuif achter me. Met de verwachting een schattige puppy inclusief grote ogen te zien, kijk ik recht in de ogen van een man mét smekende puppyogen. ‘Kijk schat, dit wil ik nou.’ Z’n priemende vinger wijst naar een imposant ontbloot mannelijk bovenlijf en, oh ja, één of andere elektrische tandenborstel in de hand van het model. Vrouwlief die net komt aanlopen slaakt een enigszins hartstochtelijke zucht. ‘Oh ja, wauw!’ Bedenkelijk vroeg ik mij af of ze de elektrische tandenborstel bedoelde of..

Nou ben ik geen feminist, maar een elektrische tandenborstel voor mannen is bijna dubbelzinnig discriminerend. Ja, lees dat nog maar nog een keer met je mannelijke hightech leesbril. De kerstreclamefolders puilen uit van bezwete gespierde torso’s of zwoel kijkende mannen in pak terwijl ze druk bezig zijn met van alles en nog wat. De replica van George Clooney maakt tegenwoordig namelijk supersmoothies, de dubbelganger van Brad Pitt dweilt met een big smile de vloer en de kloon van Ryan Gosling smeert zichzelf per ongeluk helemaal onder de motorolie.

Nu wacht ik stilletjes af wanneer er alleen nog maar smartphones zijn voor mannen, speciale maaltijdsalades en wc-papier. Over een paar jaar zijn alle winkels opgedeeld in mannelijk en vrouwelijke delen. En over tientallen jaren.. Nee, dit is toch achterlijk? Misschien deels een marketingzet, dat begrijp ik ook wel. Maar het erge is dat het mannelijk wezen wanneer het eenmaal in contact komt met deze producten, alleen nog maar in die mannelijke kaders kan denken. Dat hij een held wordt, gekozen wordt als grandioze leider of gekroond als sublieme keizer.

Vroeger hè, dan was je pas een vent als je een zwijn had neergeknuppeld en trots liet zien aan je holenvrouwtje. En nu? Ach kerel, je deelt geen toilettas meer met je vriendin, die van jou overstroomt namelijk al met de luxeproducten ‘for men.’ Maar er is helemaal geen product nodig. Wees gewoon een vent door geen vent te zijn.