Maak alle examens landelijk

Vrijdag 27 mei 2016 was het zover, de examens zaten erop voor de daaraan deelnemende middelbare scholieren. Vaak wordt over deze centrale examens gezegd dat deze de kers op de taart van je schoolcarrière zijn. De centrale examens tellen echter maar voor de helft mee voor het eindcijfer dat middelbare scholieren op hun diploma krijgen te staan. De andere helft van het cijfer wordt bepaald door de zogenaamde ‘‘schoolexamens.’’ Deze ‘’schoolexamens’’ zijn toetsen die de leraren van een school zelf voor hun leerlingen maken. Deze worden ook door henzelf nagekeken. De werkwijze van de schoolexamens contrasteert sterk met die van de centrale examens, waarbij een onafhankelijke leraar van een andere school jouw examen de eerste keer nakijkt, om benadeling te voorkomen. Ook is de inhoud van de schoolexamens afhankelijk van één of enkele leraren. Hoe dit negatief kan uitpakken blijkt uit het volgende voorbeeld: terwijl een bekende van mij een paar weken geleden haar economietoets maakte, die overigens ook meetelt als schoolexamen, kwam een opgave haar opeens bekend voor. Deze opgave was namelijk letterlijk van het internet overgenomen door de leraar/leraren die de toets gemaakt hadden. Dit heeft zij kenbaar gemaakt bij de betreffende leraren, maar deze hebben de opgave niet ongeldig verklaard. Dergelijk plagiaat zou nimmer voorkomen bij de centrale examens, aangezien zowel de inhoud als de normering door veel meer kundige mensen beoordeeld wordt. Daarbij is het voor leerlingen moeilijker om kritiek te leveren op de schoolexamens, dan bij de centrale examens. Elk schoolexamen wordt afgenomen onder zo’n kleine groep, dat het moeilijk is om hun klachten te beoordelen. Verder worden de schoolexamens niet openbaar gemaakt, waardoor de klachten buiten de beperkte groep van leraren niet kunnen worden beoordeeld. Al met al kunnen de schoolexamens de leerlingen van verschillende scholen ten opzichte van elkaar benadelen. De huidige situatie zou naar mijn mening verbeterd kunnen worden. Mijn oplossing zou zijn om alle, voor het diploma meetellende, cijfers landelijk af te nemen.