Waarom u “tegen” wil stemmen (7)

R@lph 23 mrt 2016

Op welk probleem vormt een voortschrijdende EU eigenlijk een antwoord? Kan het zijn dat de uitdijende, en steeds meer macht naar zich toetrekkende EU zélf de bron is van steeds meer problemen?… We hebben op het ogenblik in de EU de gevaarlijke situatie van lage rente en geld te over, dat eerder speculatief wordt aangewend dan in de reële economie wordt geinvesteerd, terwijl toch op veel moet worden beknibbeld, met name in de zorg. Hoe kan dit?

Achter het zogeheten Europees ideaal schuilt de misconceptie, met de banken en de euro adepten voorop, dat veel efficiënter moet… transparanter, met lagere kosten, waarvan iedereen dan zou profiteren. Mooi op zich, maar de praktijk leert dat van dit efficiency proces vooral multinationals profiteren, omdat ze o.m. daarmee nationale overheden buiten spel kunnen zetten (TTIP). Je kunt ze beter supranationals noemen onderhand. Het zorgt voor een deflatoire spiraal van meer produceren tegen lagere kosten. En als het binnen de EU niet kan, dan vertrekken banen naar buiten de EU.

Maar verlies van werkgelegenheid is ook verlies aan premies en belastinginkomsten. ‘Supranationals’ zijn makkelijk daarin. Banen kunnen ze verplaatsen, maar ze kunnen ook inkomsten fiscaal elders onderbrengen. In Engeland is al verontwaardiging ontstaan over het feit dat deze bedrijven wel profiteren van hun vestiging daar – denk aan gezondheidszorg, onderwijs en sociale zekerheid – maar geen cent bijdragen. Alleen maar geld onttrekken. Een uniform fiscaal beleid zou kunnen voorkomen dat EU landen met elkaar concurreren om grote ondernemingen binnen te hengelen tegen steeds lagere belastingtarieven. Maar uitgerekend dát is er niet. Sterker, de EU kan zelfs tegen het burgerbelang werken!

Een goed voorbeeld van hoe onzalig dit federale terwille zijn van ‘supranationals’ uitpakt, is Volkswagen. Omdat de EU verzuimd heeft deugdelijk te testen (lees: zich door VW heeft laten inpakken), voldoen VW diesels niet aan de uitstootnormen die waren afgesproken. Je krijgt dan het paradoxale dat de VS in hun recht staan om VW een miljardenboete op te leggen… en de EU niet. Het cynische is dat als we niet het systeem hadden waarbij typegoedkeuring door één keuringsinstantie automatisch rechtsgeldig is voor de hele EU, er nooit zulke halfzachte testcycli waren gekomen. Simpel, VW hoefde zich nu alleen nog maar op Brussel te richten. Genoeg EU Parlementariërs die gesalarieerd zeggen u te vertegenwoordigen én op de payroll staan van een autofabrikant.