FYRA FLAVOUR

Fons Nijpels 30 okt 2015 / 15:05 uur

Ondanks de geinvesteerde miljarden hebben we dus nog steeds geen frequente hoge snelheidslijn tussen Amsterdam – Schiphol – Rotterdam en Brussel. De Kamercommissie maakte gehakt van alle betrokkenen bij het project, de verantwoordelijke staatssecretaris trad af, maar de reiziger staat nog steeds in de kou en moet het doen met een sukkellijntje dat niet verder gaat dan Breda. Om in Brussel te komen kun je beter de bus nemen, die gaat sneller en is nog goedkoper ook. Totale diskwalificatie van de spoorwegen! En voor hoe lang nog?

Het lijntje dat nu rijdt tussen Amsterdam en Breda levert voor Rotterdam wel een rechtstreekse verbinding op met Amsterdam en Schiphol. En omgekeerd natuurlijk. Dat is fijn, maar als je er gebruik van maakt word je nog steeds aan het ‘Fyra’ misbaksel herinnerd door de rode paaltjes op het perron. Via deze paaltjes moet je ook telkens weer betalen voor de toeslag van 2,30 euro op het traject tussen Schiphol en Rotterdam of andersom. Het vreemde is dat voor het traject Rotterdam – Breda geen toeslag hoeft te worden betaald, terwijl toch van hetzelfde dure spoor gebruik wordt gemaakt.

Het rapport over de Fyra is dik en vele partijen krijgen van onder uit de zak, en terecht ook. Vastgesteld wordt ook dat van het hele debacle de reiziger de dupe is (hoe vaak had die geen vertraging?), en nog steeds is er geen uitzicht op de beloofde hoge-snelheidsverbinding. En dat gaat nog jaren duren ook, terwijl de miljarden zijn opgehoest door de belastingbetaler.

Maar wat NIET wordt genoemd in het rapport is het godvergeten (vergeef me mijn taal) schandaal dat via die rode Fyra paaltjes NOG STEEDS wordt aangericht: dat je toeslag moet betalen voor het onvolkomen en suffige lijntje dat nu bij wijze van noodverband is georganiseerd. Weliswaar alleen tussen Rotterdam en Schiphol moet daar extra voor betaald worden, maar toch. Intussen is dat toch een aardig goudmijntje want de treinen zitten vol en de frequentie wordt nu zelfs verdubbeld, maar de toeslag blijft bestaan. Driewerf schande, want reizen per spoor is al duur genoeg en de NS doet er alles aan om dat vooral zo te houden. Die toeslag hoort er NIET meer te zijn, want er wordt niet geleverd waarvoor die ooit bedoeld was. Afschaffen van die toeslag is wel het minste wat de NS kan doen om de gedupeerde reizigers enigszins tegemoet te komen.

Bij deze dus een vlammend protest tegen die toeslag en de oproep: weg met deze verkapte diefstal! Hoe lang moeten we nog foute FYRA flavour proeven?

Reageer op artikel:
FYRA FLAVOUR
Sluiten