Er staan nog véél meer auto’s op het brandende schip bij Ameland
Het brandende vrachtschip voor de kust van Ameland heeft meer auto’s aan boord dan aanvankelijk werd gedacht. Véél meer zelfs.
Volgens de Japanse rederij K Lines, die sprak met het Duitse persbureau DPA, gaat het om 3783 auto’s in plaats van de oorspronkelijk gemelde 2857 auto’s. De kustwacht kon het nieuwe aantal, 926 meer, vandaag nog niet bevestigen. Gisterochtend werd de grote brand op het schip bij Ameland, waarbij één dode is gevallen, duidelijk. Het vuur op het vrachtschip is nog altijd niet geblust.
Gebrekkige info over welke auto’s op schip bij Ameland
Bloomberg meldde dat het in ieder geval gaat om driehonderd Mercedes-Benz-wagens. Daarnaast zijn er volgens het persbureau enkele honderden BMW’s en MINI’s aan boord zijn. Ford, Nissan, Renault en Stellantis – het moederbedrijf van merken als Opel, Peugeot, Alfa Romeo, Jeep en Fiat – hebben aangegeven geen auto’s op het schip te hebben. Toyota noemt het onwaarschijnlijk, Volkswagen kon niets zeggen. Tesla reageerde niet op vragen. Er zouden ook bouwvoertuigen aan boord zijn.
Schip bij Ameland brandt nog steeds, maar ligt wel stabiel https://t.co/Lxj60vGMdK
— NOS (@NOS) July 27, 2023
De kustwacht meldde vanochtend dat de brand op het schip met de naam Fremantle Highway nog altijd woedt. Meerdere schepen met bergingsspecialisten zijn in de buurt aanwezig. Het vuur brak dinsdagavond uit op het 200 meter lange schip dat vaart onder de Panamese vlag. Alle bemanningsleden zijn na het uitbreken van de brand van boord gehaald. Een deel is van boord gesprongen en de rest is door een helikopter opgehaald. Een persoon kwam daarbij dus om het leven. Hoe dat is gebeurd is niet bekend bij de kustwacht.
Veel schepen gaan verloren
Verzekeraar Allianz meldde vorige maand dat branden op schepen worden gezien als een van de grootste veiligheidsproblemen voor de scheepvaartindustrie. Zo gingen er vorig jaar acht schepen verloren en werden er ruim tweehonderd incidenten gerapporteerd, het hoogste aantal in tien jaar tijd.
De oorzaak ligt volgens Allianz onder meer bij een toename van het aantal verscheepte goederen met batterijen, waaronder elektrische auto’s. „De belangrijkste gevaren zijn brand, explosie en ‘thermische runaway‘, een snelle zelfverhitting die een explosie kan veroorzaken”, stelde de verzekeraar.
Er is er één jarig: 10 weetjes over IKEA, 80 jaar geleden bedacht door… een tiener