Nikki Veerbeek
Nikki Veerbeek Binnenland 22 okt 2022
Leestijd: 3 minuten

Verslaggever over fataal bootdrama Terschelling: ‘Route bespaarde tijd en brandstof’

Het bootongeluk dat gisterochtend op de Waddenzee bij Terschelling plaatsvond, roept veel vragen op. Waar zijn de twee vermisten? En hoe heeft het ongeluk kunnen gebeuren?

Bij de aanvaring tussen snelboot Tiger en watertaxi Stormloper kwamen twee mensen om het leven. Het gaat om een 46-jarige man uit Sexbierum en een 57-jarige man uit Leeuwarden. Vier slachtoffers werden uit het water gehaald. Eén persoon raakte zwaargewond bij het ongeluk en drie personen lichtgewond.

Er wordt nog gezocht naar twee vermiste personen, een 12-jarig kind en een volwassen man. Een aantal uur na het ongeluk schaalden de reddingswerkers het zoeken op zee af. „Dat is het meest verschrikkelijke moment voor hulpdiensten dat er is”, sprak de burgemeester in de persconferentie. „Je realiseert je dat redden niet meer reëel is.”

Een boot van het Landelijk Team Onderwaterzoekingen (LTOZ) is onderweg om te zoeken naar de vermisten. Als het nodig is, worden er nog helikopters ingezet, zegt een woordvoerder van de politie. „We vragen de beroeps- en pleziervaart goed uit te kijken naar de vermisten. Door de stroming, het getij en de wind is er geen afgebakend zoekgebied dus we hopen, met name voor de achterblijvers, dat de vermisten snel gevonden worden.”

‘Schepen door vaargeul om brandstof te besparen’

Bij Op1 werd gisteravond gespeculeerd over hoe het drama heeft kunnen gebeuren. Omrop Fryslân-verslaggever Lennard Geerts was in het programma te gast om duiding te geven. „Er zijn twee boten op elkaar geklapt in het Schuitengat, in een vaargeul die niet vaak gebruikt wordt. Een afsteekroute om van Terschelling sneller in Harlingen te komen”, legt hij uit. „Een flinke binnenbocht. Dat scheelt wel aardig wat, en het scheelt natuurlijk ook in brandstof. Dat is iets wat steeds duurder wordt.”

Presentator Jort Kelder gooit hierna op tafel dat snel varen ook veel brandstof vergt. „We zagen wat foto’s van de navigatie-app, daar kun je dus eigenlijk terugkijken hoe hard ze hebben gevaren. Daar bleek wel uit dat er door de Tiger, het grote schip, 29,3 knopen (55 kilometer per uur) is gevaren waar ze maar 20 kilometer per uur mogen.”

Geerts: „Ja, dat is echt enkel op dat stukje. De veerboot vaart anders wel die snelheden. Maar enkel in het Schuitengat mag je niet zo hard varen, omdat dat geen hoofdvaarweg is. Dat gebeurt soms ook niet: sommige kapiteins varen wat langzamer, sommige kapiteins denken dat ze er wel snel doorheen kunnen. Dat verschilt echt per dag en per moment van de dag en hoe de situatie in het Schuitengat is.” 

Kapiteins en stuurman bootongeluk Terschelling vrijgelaten, nog wel verdachten

De kapiteins van de twee schepen en de stuurman van de snelboot zijn gisteren na verhoor vrijgelaten door de politie. Niemand heeft vastgezeten, zegt de politie. De drie zijn nog wel verdachten in het onderzoek naar het ongeluk.

De politie wil nog niets kwijt over de mogelijke oorzaak van het ongeluk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) doet momenteel onderzoek. „We zijn nu ter plaatse om informatie te verzamelen en dan beoordelen we later waar we onderzoek naar gaan doen”, legde een zegsvrouw uit. De Landelijke Eenheid van de politie laat weten dat het onderzoek naar het ongeluk „in volle gang is”.

Loes schreef een boek met haar therapeut: ‘Door therapie ben ik meer mijzelf geworden’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Verslaggever over fataal bootdrama Terschelling: ‘Route bespaarde tijd en brandstof’
Sluiten