Redactie Metro
Redactie Metro Geld & Carrière 3 jan 2024
Leestijd: 2 minuten

Boodschappenkar weer prijziger, deze producten worden duurder (maar er zijn ook meevallers)

Eerlijk is eerlijk, we schrikken soms best als we de kassabon in de supermarkt zien. En die schrikreactie zou nog groter kunnen worden. Sommige boodschappen zijn namelijk nog duurder geworden. Maar er zijn ook producten met een gunstigere prijs. We sommen het voor je op.

Hoewel de inflatie terugloopt, blijken niet alle boodschappenprijzen dat te doen. Er verandert ook het een en ander in de supermarkten vanaf 1 januari 2024. Onder meer dat er geen sigaretten meer in de Albert Heijn te koop zijn. Andere supermarkten volgen later dit jaar.

Duurdere boodschappen

NU.nl analyseerde de boodschappenprijzen. Daarvoor werden A-merken en huismerken uit vier grote supermarkten vergeleken. De meeste producten werden namelijk wel iets duurder. Maar sommige boodschappen springen eruit. Welke boodschappen het afgelopen jaar behoorlijk prijziger werden? Brood, peren, thee, frisdrank en olijfolie stegen het hardst.

Onder meer de marktprijzen van cacao, suiker en fructosestroop stegen door slechte oogsten. Wereldwijd is die prijs op het hoogste niveau in meer dan tien jaar tijd. Ook de olijvenboeren hebben een slecht seizoen, waardoor de prijs voor olijfolie ook flink steeg. Net als dat de teruggelopen oogsten voor peren impact hebben.

Mede door de suikertaks betaal je ook meer voor frisdranken en sappen. Ook de thee werd duurder.

Producten met gunstigere prijs

Naast duurdere boodschappen, zijn er ook nog een aantal meevallers. Hoewel in het groenteschap broccoli en uien qua prijs stegen, zijn komkommer, courgette, aubergine en witlof goedkoper. Ook een zak elstarappels is minder duur.

Maar er blijken meer boodschappen goedkoper te zijn. De prijs van melk, koffie chips, pindakaas en een pakje roomboter is ook een stuk gunstiger dan tijdens het begin van 2023. De hogere energie- en productiekosten zorgden er namelijk voor dat deze producten vorig jaar flink stegen. Maar nu lijkt het tij weer te keren.

Klanten terugwinnen

De Volkskrant schreef overigens dat bijvoorbeeld prijsdalingen bij pindakaasfabrikant Calvé te verklaren zijn. Merkdeskundigen lieten weten dat Calvé op die manier klanten probeert terug te winnen, die overstapten naar huismerken. Dat geldt waarschijnlijk ook voor hagelslag. De Ruijter maakte de pakken broodbeleg ook goedkoper.

Dit gaat 2024 je extra kosten of opleveren door nieuwe belastingen

Lukt stoppen met roken niet? Dat kan óók komen door deze verkeerde reactie van vrienden of familie

Meedoen aan Dry January? Dit zijn gevolgen van een alcoholvrije maand voor je lichaam

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reacties