In elke klas twee kinderen met ernstig taalprobleem

2 maart 2015 om 21:34 door Erik Jonk
In elke klas twee kinderen met ernstig taalprobleem
Prof. dr. Ellen Gerrits: Te veel kinderen met een taalontwikkelingsstoornis komen te laat in de zorg terecht. / Gertjan Kooij | AW Foto

In elke klas zitten gemiddeld twee kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Dit onzichtbare probleem moet en kan veel sneller worden gesignaleerd.

In iedere schoolklas met dertig leerlingen zitten in Nederland twee kinderen een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Deze onzichtbare handicap is een ontwikkelingsstoornis, net zoals dyslexie of ADHD. Een taalontwikkelingsstoornis is dus iets anders dan een gemakkelijker op te lossen taalachterstand.

Deze laatste wordt simpelweg veroorzaakt door te weinig taalinput, bijvoorbeeld omdat thuis een andere taal wordt gesproken. Het grootste probleem: TOS wordt te weinig en te laat gesignaleerd.

Cijfers

5 tot 7 procent van de kinderen in ons land hebben een taalontwikkelingsstoornis. Er zijn net zo veel kinderen met een fors taalprobleem als met ADHD en zeven keer zo veel als met autisme.

Om aandacht te vragen voor het probleem van ‘TOS-kinderen’ trekt de Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (NVLF) vrijdag, op de Europese dag van de Logopedie, uitdrukkelijk aan de bel. ,,Er is veel onwetendheid”, signaleert NVLF. ,,Dat geldt zowel voor ouders als voor leerkrachten.”

Vergeten

Prof. dr. Ellen Gerrits, sinds september hoogleraar op de leerstoel Logopediewetenschap aan de Universiteit Utrecht: ,,De overheid zet zich in om taalachterstanden weg te werken bij kinderen van laagopgeleide ouders. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis worden vaak vergeten. Die horen zorg te krijgen - bijvoorbeeld logopedische behandeling, - en hebben onvoldoende baat bij extra taallessen.”

Kinderen met TOS gebruiken vaak weinig woorden, kunnen moeilijk hele zinnen maken en begrijpen niet goed wat iemand tegen ze zegt. De precieze oorzaak is onbekend, ouders doen alles goed. ,,Bij een taalachterstand is de oorzaak duidelijk”, zegt Gerrits. ,,Kinderen hebben de taal dan nog onvoldoende gehoord.”

Lees ook: Stadsdictee Rotterdam moet taalvaardigheid jongeren verbeteren.

Volgens de professor komen te veel kinderen met TOS terecht in de VVE (Vroeg- en Voorschoolse Educatie) om hun taalprobleem op te lossen, terwijl zij thuishoren in een zorgtraject. In de VVE blijkt dat een kind onvoldoende vooruitgang boekt en wordt het soms alsnog, te laat, verwezen naar een audiologisch centrum of logopedist. Dat is erg jammer, want vroege behandeling is juist effectief.”

Vroeg herkennen

Wat er moet gebeuren volgens Ellen Gerrits: ,,Het verloop van de ontwikkeling van het kind moet meer aandacht krijgen, zodat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis vroeg worden herkend en tijdig de extra hulp krijgen die ze nodig hebben”.

Veel info vind je op www.kindentaal.nl.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!