Erik Jonk
Erik Jonk Openbaar vervoer 2 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

NS-directeur Wouter Koolmees in Op1: ‘Ik word ook treinconducteur’

De nieuwe president-directeur Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat de opleiding tot conducteur volgen. Hij wil weten hoe het werk op de trein is en contact maken met collega’s en reizigers.

Topman Koolmees vertelde dat gisteravond in talkshow Op1. De opleiding tot conducteur duurt een paar maanden. Koolmees zal die naast zijn werk als president-directeur gaan volgen.

Koolmees wil weten wat NS-medewerkers meemaken

Wouter Koolmees zei in Op1 dat hij mee wil draaien om erachter te komen wat NS-medewerkers dagelijks meemaken. „Waar ze tegenaan lopen, om daar van te leren”, aldus de ‘treinendirecteur’. Medewerkers hebben de afgelopen tijd gemeld dat zij het gevoel hebben dat er niet naar hen wordt geluisterd, aldus de nieuwe president-directeur. „Dat is een serieus signaal, waar ik mee aan de slag moet.”

Bij de NS zijn de laatste tijd problemen. Zo rijdt het bedrijf met minder en kortere treinen en zitten reizigers daardoor vaak in volle treinen. De problemen worden volgens NS vooral veroorzaakt door een tekort aan personeel. Er zijn duizenden vacatures. Het bedrijf heeft aangekondigd kantoorpersoneel te willen inzetten op treinen als assistent-conducteurs. En in de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten. Met deze maatregelen hoopt de NS meer treinuitval te voorkomen. Vakbonden en andere partijen lieten gisteren weten dat er zorgen zijn over deze nieuwe stappen.

https://twitter.com/op1npo/status/1587567972595355650

Weer minder treinen vanaf maandag

Vanwege het aanhoudende personeelstekort rijdt de NS vanaf maandag op een aantal trajecten met minder treinen, zo kondigde het bedrijf gisteren aan. Eerder voerde de NS al een beperking in voor de dienstregeling op 22 intercity- en 20 sprintertrajecten. Dat leidde al tot fors meer klachten van reizigers, aldus belangenorganisatie Rover.

Ook loopt de aanbesteding voor de concessie voor het hoofdrailnet vanaf 2025. Het kabinet is van plan dit weer onderhands aan de NS te gunnen voor de komende tien jaar, maar concurrenten willen dat dit proces wordt stopgezet. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de internationale verbindingen uit de concessie worden gehaald. Het spoorbedrijf vreest dat zonder die lucratieve verbindingen het moeilijker wordt om de rest van de dienstregeling uit te voeren en toch winstgevend te blijven.

Koolmees is voormalig minister van Sociale Zaken en heeft de aanstelling voor vier jaar gekregen.

Wil je Op1 terugkijken? Dat kan hier.

Holly Mae Brood is hacker in Netflix-film The Takeover: ‘Maar ik typ nog met twee vingers’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.