Redactie Metro
Redactie Metro Openbaar vervoer 1 mrt 2018
Leestijd: 2 minuten

Duimen omhoog voor het boenen van de trein

Schoonmakers tijdens je treinreis met emmer en dweil aan de slag: dat wordt gewaardeerd.

Vrolijk komen Ruud Daalman en Loc van Dinh de coupé binnen. Terwijl Ruud een babbeltje maakt met twee gezellige dames, neemt Loc met de daarvoor bedoelde blauwe doekjes de tafeltjes af. Metro reisde woensdag met de goedlachse heren mee, tijdens een ritje Amsterdam-Sloterdijk naar Utrecht. Je bent ze misschien weleens tegengekomen: de meereizende schoonmakers van de NS. Dankzij Ruud, Loc en hun collega’s is je trein schoner. En dat wordt door de reiziger gewaardeerd, maakt de NS donderdag in cijfers officieel bekend.

Care on Track

Na een pilot in 2015 is het nieuwe schoonmaakprogramma ‘Care on Track’ in 2016 verder uitgezet. Nu wordt er ook overdag tijdens de treinritten schoongemaakt, terwijl dit voorheen alleen ’s nachts gebeurde. Loc werkte al acht jaar in de nachtdienst als schoonmaker. Sinds twee maanden doet hij ook mee aan het overdag-traject. ,,Ik ben heel blij dat ik nu ook in contact kom met de reizigers. Door de positieve reacties krijg je een heel dankbaar gevoel. Daarnaast gaat het niet alleen om het schoonmaken. We proberen de reizigers op allerlei manieren te helpen. Als iemand een zware koffer heeft, helpen we een handje. Maar we kunnen ook informatie over de reis geven als mensen er even niet uitkomen.’’

Een stijgende lijn

Sinds de inzet van het schoonmaakprogramma worden treinreizen als schoner en comfortabeler ervaren. Het treinpersoneel wordt als vriendelijker bestempeld, zo blijkt uit onderzoek. In 2017 beoordeelde 62 procent van de treinreizigers de reinheid van de trein met een zeven. In 2016 was dit nog 58 procent. De stijgende lijn wil de NS vasthouden. Daarom belooft de vervoerder meer innovatie en ontwikkeling op het gebied van schone treinen.

Als een trein werkt Loc zich ondertussen met een halfvolle vuilniszak door de coupés. Terwijl Ruud de ramen aan het schoonmaken is met zijn blauwe doekje, vertelt hij: ,,De reizigers staan bij ons op de eerste plaats. Ik kan er enorm van genieten om vrolijke gezichten in de trein te zien of even met iemand te dollen. Belangrijk is wel dat we er altijd op letten dat we de mensen niet te veel storen tijdens het schoonmaken.’’

De service van een steward

,,Aan onze kleding is het goed te zien: we willen een beetje overkomen als stewards. Niet alleen schoonmaken, maar zoals gezegd ook helpen waar het kan’’, vervolgt collega Loc. ,,De spits vermijden we, want dan is het natuurlijk veel te druk. Ook ‘s nachts wordt er nog steeds schoongemaakt, maar het is belangrijk dat dit ook overdag gebeurt en dat de reizigers dit zien.” Kort voor Utrecht toont hij nog even de verschillende doeken voor het toilet, tafeltjes en de ramen: ,,Zo zien de reizigers dat we echt schoon en bedachtzaam te werk gaan.’’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.