Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 12 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

Treinkaartje duurder en reistijd mogelijk langer

Van de verhoging van het lage BTW-tarief in de nieuwe kabinetsplannen is de treinreiziger ook de dupe. De prijs van de treinkaartjes gaat omhoog en NS verwacht dat hierdoor elke dag duizenden treinreizigers minder de trein gaan nemen.

De spoorvervoerder brengt momenteel de precieze gevolgen van de BTW-verhoging in kaart en wil vervolgens hierover in gesprek met de nieuwe bewindvoerder. Een NS-woordvoerder vindt het „opvallend” dat de verhoging ook treinkaartjes treft. „De trein als duurzaam alternatief wordt hierdoor minder aantrekkelijk, terwijl de kosten voor de auto grofweg gelijk blijven. Hoe strookt dit met de ambitie om het meest duurzame kabinet ooit te worden? Dat is opvallend.”

Uitzondering voor treinkaartjes?

Of treinkaartjes een uitzonderingspositie moeten krijgen? „We willen eerst in gesprek over wat dit precies gaat betekenen voor de reiziger.”

Waar NS ook over in gesprek wil, zijn plannen van het kabinet om het Sprinter-vervoer te intensiveren, waardoor verschillende lijnen mogelijk in handen van verschillende vervoerders komen. Dit zou voor de reiziger kunnen uitmonden in een langere reistijd doordat ze vaker moeten overstappen. „Wat ons betreft zijn de Sprinter-verbindingen integraal onderdeel en onlosmakelijk verbonden met het nationale hoofdrailnet”, zegt de woordvoerder.

Reiziger wil snel, vaak en direct reizen

Volgens NS brengt een mogelijke samenloop met andere vervoerders of het eventueel afknippen en aanbesteden, ook voor buitenlandse vervoerders, risico’s met zich mee. „De reiziger wil vooral sneller, vaker en direct met de trein reizen. Dat moet voorop staan.”

Roger van Boxtel, president-directeur NS, vindt het goed dat er in het regeerakkoord extra geld is uitgetrokken voor mobiliteit. „Dat is belangrijk, omdat de economie groeit en daarmee de vraag naar duurzaam openbaar vervoer”, zegt . „Dit is een trendbreuk met de forse bezuinigingen op infrastructuur vanaf 2010. Het kabinet laat hiermee zien dat zij (bescheiden) ambitie heeft om de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren, zowel op de weg als het spoor.”

FNV boos

FNV Spoor en FNV Streekvervoer maken zich „ernstig zorgen” over de kabinetsplannen. „Deze plannen koersen regelrecht af op een duurder en verder versnipperd Nederlands ov-landschap. Echt, niemand zit hierop te wachten”, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor die de plannen „desastreus voor het ov” noemt. „Het spoor wordt onoverzichtelijker, mensen moeten vaker overstappen, aansluitingen zijn slechter geregeld en kaartjes worden duurder.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.