Mode

Beeld: Unsplash

Ssst: aanschouw de beste budgetgeheimen van het web

Beeld: Unsplash

Foto van 'Sanne van Rij'

2 DEC 2017

Een webshop zoals Asos ken je vast al tíjden, en met jou velen anderen. Exclusief zijn de items stiekem allang niet meer, maar de behoefte om zo af en toe de online koopjesjager in je los te laten is daarmee niet afgenomen. Gelukkig kent het web nog een aantal verborgen pareltjes waar je minstens (al dan niet beter) kunt slagen.

Nasty Gal

Goed, als je de serie #girlboss op Netflix een kansje hebt gegeven, ken je deze al, maar we willen ‘m toch niet onvermeld laten. Nasty Gal werd in 2006 opgericht door Sophia Amoruso en begon als een shop op Ebay, waar ze vintagekleding verkocht. Het merk veranderde al snel in een miljoenenbedrijf met talloze fans, maar ging in 2016 failliet. Winkelen kunnen we er echter nog steeds, omdat Boohoo het merk heeft overgenomen (en iets met wereldwijde bezorging). Wat je kan verwachten op Nasty Gal? Nou, zo ongeveer alle items waar bekende Instagrammers in lopen, bijvoorbeeld. Noem een trend, en Nasty Gal verkoopt het, al dan niet op haar eigen (geinige) manier. Topplek voor die fluwelen flared jeans of geelkleurige pilotenbril en allemaal enorm betaalbaar.

Missguided

Niet alles hier is de moeite waard, maar soit. Wanneer je de Britse shop goed doorspit kom je ongetwijfeld een item tegen waar je hart een sprongetje van maakt. De sleutelwoorden van Missguided? Trendgevoelig (lichtelijk a la Nasty Gal), feestelijk (soms iets té, maar wederom: doorspitten) en vaak (stevige) sale. De jassen zijn vrijwel altijd de moeite waard – faux fur exemplaren en trenchcoats in overvloed. Ook wanneer je goed uit wil pakken, met glitter en al, is dit je plek.

UNIQLO

Een flinke tegenhanger van bovenstaande twee en vooral een prettige winkelomgeving voor de minimalisten onder ons. Op UNIQLO vind je namelijk –fantastisch voor die prijs, dat moet gezegd worden- een handjevol basic items die wat Scandinavisch aandoen. Denk: turtle necks en sweaters in letterlijk elke kleur die je kunt bedenken. Je scoort al een kasjmieren trui voor 70 euro, wat (de kenners zullen dit bevestigen) een koopje is. Mocht je nou geen enorm luxepaardje zijn: voor de rest van de truien betaal je vaak niet meer dan 30 euro. Erg fijne plek voor een sportieve parka of wollen sweater om in te verdrinken.

Aéryne

Aéryne is een Zweeds online label dat huisvest in Parijs. Klinkt als het beste van twee werelden, en dat is het dus ook. Wat er te halen valt? Nou, een hoop moderne, krachtige designs, met een rauw randje. Een echte mix tussen het vrouwelijke van Parijs en het minimalistische van Scandinavië. Soms beland je bij shops waarbij je bíjna niet naar het prijsgedeelte durft te kijken, wat bij Aéryne in eerste instantie dus ook het geval lijkt. Des te leuker dat je zelden meer betaalt dan bij Zara.

Storets

Wederom, insta-proof en harstikke betaalbaar. Storets mag dan al wel gevonden zijn door een hoop instagrammers (check #storetsonme maar eens), de naam hoor je in Nederland nog maar weinig vallen, terwijl het toch dé plek is om een top met ruffles of off-shoulder exemplaar in de wacht te slepen. Op deze Koreaanse webshop is vrijwel alles onder de 100 euro, wat méér dan goed nieuws is. Als je op zoek bent naar een kek printje, rok van tule of een opvallend jasje, zit je hier goed.


Views

300+

Stella Mccartney (links) is een van de namen die naar Arnhem komt. Beeld: ANP

In juni en juli zijn déze grote modenamen in Arnhem

Stella Mccartney (links) is een van de namen die naar Arnhem komt. Beeld: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

16 MEI 2018

Fan van mode én duurzaamheid? Dan wil je in juni en juli in Arnhem zijn: daar komen wereldberoemde iconen zoals Vivienne Westwood en Stella McCartney samen om zich hard te maken voor eerlijkere en schonere mode. Tijdens het internationale evenement, dat de naam ‘State of Fashion’ draagt, gaan innovaties besproken worden die de mode-industrie fundamenteel zouden kunnen veranderen.

Minder elitair en actuele vragen

Er vond eerder een soortgelijk evenement in de stad plaats: de Arnhemse Modebiënnale. Dit was gericht op het promoten en bevorderen van de Nederlandse mode. Het evenement ging daarmee echter niet over de economische kant van mode, waar het in het buitenland wel vaak op gericht is, maar juist over de culturele, maatschappelijke en sociale invloed die mode met zich meebrengt.

In 2011 vond de laatste editie van dit evenement plaats: door tegenvallende bezoekcijfers waren er grote financiële tekorten ontstaan. ‘State of Fashion’ zou een stuk minder elitair moeten worden én beter moeten aansluiten bij actuele vragen. Gedurende zeven weken kunnen bezoekers tentoonstellingen en evenementen in het kader van duurzame, doch luxe, mode aanschouwen.

Misstanden

José Teunissen is de huidige curator van het project: ze is hoogleraar aan de University of Arts in Londen. De modewereld zou volgens haar ‘voor een enorme uitdaging staan’, vanwege het vervuilende karakter van de industrie. Er vinden nog steeds een hoop misstanden plaats, ondanks de (jarenlange) verhoogde aandacht voor het probleem. Tijdens het evenement zullen dan ook ‘onverwachte innovaties’ te zien zijn: zo viste het Britse modeduo Vin + Omi plastic uit de Theems en maakte daar een collectie van en werkte Vivienne Westwood samen met de VN en The Ethical Fashion Initiative aan een installatie van honderd van haar items.

Terugkerend

Het is de bedoeling dat het evenement elke vier jaar terugkeert in Arnhem. Hier vind je meer informatie over State of Fashion.

BEKIJK OOK


Views

1k+

De GumShoe: een Amsterdamse sneaker met een verhaal

Camera videoDe GumShoe: een Amsterdamse sneaker met een verhaal

De roze GumShoe

Foto van 'Sofie Smulders'

21 APR 2018

In Amsterdam wordt er elk jaar zo’n 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat gekwakt. Na het dumpen van sigaretten wordt het Nederlandse straatbeeld het meest vervuild door kauwgom. Publicis One heeft met sneakers met zolen van kauwgom een ludieke manier gevonden om dit probleem in de kijker te spelen.

Het ‘house of brands’ doet veel dingen voor de overheid, zo pakten ze ook deze zaak aan voor de Gemeente Amsterdam. Na het lezen van een artikel over bovenstaand probleem, gingen ze research doen, vertelt Creative Director Mischa Schreuder: „We kwamen erachter dat kauwgom gemaakt wordt van een rubbersoort, maar dat je dat proces ook kunt omdraaien. De Engelse partij Gum-tec® had hiervoor al een techniek ontwikkeld. Toen we ons concept van de sneaker op tafel legden, vonden ze dat een geweldig idee. ‘Als jullie kauwgom uit Amsterdam sturen, maken wij daar korrels van’ zeiden ze. ”

Zo geschiedde. Enkel een zool maakt echter nog geen schoen. Daarom schakelde Publicis One het merk Explicit Wear in voor het design. „Zij weten precies wat scoort bij sneakerlovers. We vonden dat het een fashionable schoen moet zijn, die goed kan verkopen, anders los je het probleem niet op. Dan wordt er namelijk niet over gesproken”, vertelt Schreuder. Uit de koker van Explicit rolde een hip design, met een bovenkant van kwalitatief leer in twee kleuren: roze en zwart met rood. Die laatste zijn de kleuren van Amsterdam en op de zool prijkt de plattegrond van de hoofdstad.

Verder dan 020

Dat is wel heel veel 020, zeker als je de schoen ook in andere steden wil verkopen. En dat willen ze, vertelt Schreuder. „Ons wordt al gevraagd wat we gaan doen als de kauwgom in Amsterdam niet meer voor het oprapen ligt. Daarom zijn we al aan het denken om de Gumshoe ook in Rotterdam of Eindhoven op de markt te brengen. Met een ander design en passende zool natuurlijk. En misschien kan hij daarna ook wel naar Londen of Berlijn.”

Ze hadden gedacht dat het langer ging duren, maar vanwege de aandacht voor de Gumshoe komt hij waarschijnlijk eerder op de markt. Schreuder verwacht dat hij in juni in Hudson’s Bay Amsterdam ligt en hij wordt dan ook online verkrijgbaar. De Gumshoe valt vast in de smaak bij sneakerfans die houden van bijzondere schoenen  „Het is een schoen met een verhaal en dat verhaal staat ook letterlijk in de sneaker geschreven. Dat kan ook echt een reden zijn om hem aan te schaffen.”

Oplossing

De manier waarop Schreuder en zijn team dit project hebben aangepakt is een voorbeeld van hun creatieve werkwijze. „We willen niet belerend zijn. We willen juist iets maken wat de ‘talk of the town’ kan worden. Tegelijkertijd willen we het probleem wel oplossen en daar zijn we nu echt mee bezig. Straks komen er op schoolpleinen en stations bakjes te hangen waar mensen hun kauwgom in kunnen gooien. Meer kauwgom betekent ook: meer sneakers."

BEKIJK OOK


Views

100+

De mooiste vakantiefoto’s maken met je smartphone
Likeability of 5

De mooiste vakantiefoto’s maken met je smartphone

Een vakantiefoto van Metro’s freelancefotografe Femmy Weijs.

In samenwerking met Asus

17 MEI 2018

Een hopelijk heerlijke zomer komt eraan. Tijd voor vakantiefoto’s! Maar hoe maak je nou de meest prachtige vakantiekiekjes met je smartphone?

Onvermijdelijk (en hartstikke leuk) natuurlijk, het schieten van vakantiefoto’s. Hoe maak je nou plaatjes van goede kwaliteit, waar je later met heel veel plezier naar kunt terugkijken? Computer- en smartphonefirma ASUS en Metro geven je tips waar op je op zou kunnen letten als je je vakantiefoto’s met je smartphone wil maken. De komst van de nieuwe ASUS ZenFone 5 (zie onderaan) heeft daar alles mee te maken.

Bereid je voor

Ga voordat je op vakantie gaat op zoek gaan naar voorbeeldfoto's van je bestemming. Google bijvoorbeeld eens op 'photography locations in’. Doe dat in het Engels, want dan vind je de meeste voorbeelden op het web. Zo kom je ook blogs tegen van mensen die de locatie al eerder bezocht hebben en zij geven tips voor mooie fotografielocaties.

De mooiste vakantiefoto’s maken met je smartphone

Nog een favoriet van freelancefotografe Femmy Weijs.

Het weer

Daar ben je dan op je bestemming! Wanneer je een dag van te voren al weet dat je naar een fotografielocatie gaat, let dan even op het weer. Niet dat je er veel aan kunt veranderen… De momenten met het mooiste licht van een zonnige dag zijn: 10 tot 20 minuten voor zonsopkomst en na zonsondergang en een uur na zonsopkomst en het uur voor zonsondergang. Kies in ieder geval momenten uit wanneer de zon niét op zijn hoogste punt staat.

Maak het spannend

Zorg dat je niet altijd standaard foto’s krijgt, maar maak ze eens wat spannender. Je hoeft je onderwerp niet altijd in het midden te zetten, maar speel eens met de compositie door je onderwerp meer naar links of naar rechts te schuiven.

Neem de tijd

Neem de tijd voor je foto's. Wanneer het op jouw fotografielocatie druk is met andere bezoekers, wacht dan een moment af wanneer deze mensen weer weg zijn. Dit geldt voor landschapfoto's maar ook voor portretfoto's. Probeer je achtergrond zo rustig mogelijk te krijgen.

Schiet maar raak

Maak altijd meerdere opnames. Wanneer je er maar één of twee maakt, zul je achteraf altijd zien dat iemand bijvoorbeeld net op dat moment zijn of haar ogen dicht heeft. Wanneer je meerdere opnames maakt, heb je thuis altijd wat te kiezen.

De mooiste vakantiefoto’s maken met je smartphone

De ZenFone 5. / ASUS

ZenFone5 denkt mee

ASUS start deze week met de pre-order voor de ZenFone 5 (399 euro) en deze ligt op 28 mei in de winkel. Deze smartphone wordt gezien als ‘je intelligente metgezel die altijd voor je klaar staat’. De Zenfone5 is meer dan een smartphone. Hij maakt perfecte foto’s (da’s goed nieuws voor je vakantie), zonder dat je er goed bij na hoeft te denken. Hij beschikt namelijk over kunstmatige intelligentie.

Het intelligente systeem met twee camera's (Sony IMX363 sensor) in de ZenFone 5 heeft geavanceerde AI-functies die anticiperen op je behoeften en zich aanpassen aan jouw voorkeuren. Zo kun je je concentreren op het onderwerp in plaats van op de camera. Voor het maken en bekijken van foto’s is het 19:9 All-Screen-Display een mooie tool, meldt ASUS.

Slimme accu

En oh ja, heb je je oplader tijdens een vakantiedag even niet bij je? De ZenFone5 gaat slim met zijn accu om. Je hebt dus een langere batterylife.

Belangstelling voor de pre-order? Dan klik je hier.

BEKIJK OOK


like
user_b5050de53d81332bb030c11e9758358ebb90ebaf_avatar

Views

5k+

‘Af en toe een printje of kleurtje mag best’

In goede handen bij Lotti. Credit: Marloes van Doorn

Foto van 'Jeroen Haverkort'

20 APR 2018

Online een kledingbox bestellen. Hoe gaat dat in zijn werk? We namen de proef op de som bij House of Einstein.

Intakegesprek

Lotti bekijkt me van top tot teen. „Ik denk maat 50, large. Wijdte zit rond de 32.” Normaal doe je een intakegesprek met een outfitter via Facetime of Skype als je bij House of Einstein een kledingbox bestelt. Maar wij wilden weten hoe dat ‘online personal shoppen’ nu echt werkt en gingen hoogstpersoonlijk bij ze langs voor de personal touch. „Om de juiste kleding voor je te kunnen selecteren, houden we als eerste een telefonische kennismaking”, zegt Lotti. „Hierin neem ik kort met jou je wensen door. Wat vind je mooi? Wat voor werk doe je? Wat zijn je hobbies? Wat is je budget? Wat zijn je maten? Dat soort vragen.”

Mannen

House of Einstein richt zich alleen op mannen. Een bewuste keuze volgens mede-oprichtster Mei Ling Tan. „Er zijn ook wel kledingservices voor vrouwen, maar we willen eerst dit goed doen”, zegt ze. „Daarbij zijn vrouwen ook complexer. Qua figuur, maar ook qua gedrag. De meeste vrouwen vinden het leuk om te shoppen, ook online. Mannen steken anders in elkaar, zijn wat dat betreft functioneler. Tijdsbesparing is voor mannen het belangrijkste om bij ons een box te bestellen. Ze houden over het algemeen minder van zoeken. En als je niet precies weet wat je wilt is het ook heel moeilijk te vinden. Er zijn zoveel aanbieders dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vooral mannen met een fulltimebaan en kinderen hebben een volle agenda. De schaarse tijd die ze overhouden spenderen ze liever aan bijvoorbeeld vrienden en sporten. Het is dan fijn als er een voorselectie is gedaan. En dat is wat wij doen.”

Mede-oprichtster van House of Einstein: Mei Ling Tan. Credit: Marloes van Doorn.

Lotti komt ondertussen terug met een bordeauxrode zomertrui, een blauw linnen overhemd, een olijfgroene polo, een zomers grijs/geel/wit gestreept t-shirt, witte en blauwe sneakers, een spijkerbroek en een lichtgroen colbert. „Volgens mij ben jij best wel een kleurrijk persoon en bovendien komt de zomer eraan”, verklaart ze haar keuze. „Ik hou van smart casual met een twist. Af en toe een printje of kleurtje mag best.”

Relatie

Lotti is een van de vier outfitters van House of Einstein. In haar eentje bedient ze zo’n 800 klanten. „Klinkt veel hè?”, lacht ze. „Maar dat valt wel mee hoor. Het intakegesprek duurt een half uurtje, maar is eenmalig. De gemiddelde klant bestelt twee boxen per jaar. We stellen twee outfits samen waarbij we ons in jou verplaatsen: broek, overhemd, shirt, trui, jasje, sokken, schoenen en soms zelfs ondergoed en accessoires zoals een riem. Maar je kunt bijvoorbeeld ook aangeven dat je geen schoenen van ons wilt ontvangen. Daarnaast hoef je natuurlijk niet het hele pakket af te nemen. Wat je niet wilt stuur je retour. Je betaalt achteraf en alleen voor de items die je hebt gehouden. Daarna is er altijd even contact. Wat vond je leuk? Wat niet? Alles houden we van je bij. Als outfitter bouw ik een relatie op met de mannen in mijn klantenbestand. En wanneer je weer toe bent aan een nieuwe kledingbox kun je mij dat laten weten, zodat ik weer iets moois kan voor je kan samenstellen.”

Tan kijkt goedkeurend naar het stapeltje kleding dat Lotti heeft meegenomen: „Door tijdsgebrek en dat veel mannen het toch wel moeilijk vinden om iets uit te zoeken, vervallen ze snel in de kleuren zwart, grijs en blauw. Op zich is dat prima, maar veel mannen geven bij ons aan dat ze ‘best een keer iets anders zouden willen’, maar ze geven ook aan dat ze niet ‘weten waar ze moeten beginnen’. Het leukste is dat als ze iets anders proberen, ze vaak complimentjes krijgen uit hun omgeving en dan krijgen ze de smaak te pakken.”

Uitstraling

Volgens Tan is de Nederlandse man redelijk modebewust. „De tijd dat er alleen maar een pak werd gedragen is voorbij. Smart casual is veel complexer, maar ze durven het wel aan. Vergeleken met andere landen kleedt de Nederlandse man zich goed. Ze zijn zich bewust van hun uitstraling en zijn over het algemeen expliciet. Maar wel op een nuchtere en functionele manier. Maar dat is de Nederlandse vrouw ook. In Engeland dragen veel vrouwen stiletto’s als ze uitgaan, dat zie je echt niet in Amsterdam. Als ik rondkijk in een club zie ik sneakers en laarzen. Ik vind het een uitdaging om modieuze kledingstukken aan te bieden die ook onderhoudsvriendelijk zijn. Zelf hou ik bijvoorbeeld niet van overhemden die je moet strijken en niet van kleding die de helft van het jaar in de gang hangt omdat het naar de stomerij moet.”

House of Einstein ontwerpt zelf geen kleding. „We hebben zo’n veertig leveranciers. Grote modemerken zoals Tommy Hilfiger, maar ook duurzame merken zoals The GoodPeople. Ook kopen we lokale Nederlandse merken in. Uiteindelijk draait het om kwaliteit. We kopen alleen goede materialen in, geen polyesters. Het moet makkelijk te wassen zijn en fijn om te dragen. Casual met een twist. Zakelijk, maar niet saai.”

Leuke look

Lotti blijkt een timmermansoog te hebben. Dat de olijfgroene polo niet past komt door mijn buikje, maar rondom de schouders en armen past’ie perfect. De slimfitjeans is niet iets wat ik in eerste instantie zou uitzoeken, maar eerlijk is eerlijk: hij zit heerlijk. „Het is leuk als je de pijpen een beetje oprolt”, zegt Lotti. „Met happy socks en sneakers krijg je zo een leuke look.” Ik probeer de blauwe sneakers aan te doen, maar ben aan het klooien met de gespjes. „Mmm, ze zijn niet erg functioneel hè?”, merkt Lotti op. „Maar ik vind ze wel leuk. Het is wat anders, je moet het wel durven.” Als ik alles heb gepast, blijkt dat ik voldoe aan het beeld dat Tan zojuist geschetst heeft van de gemiddelde Nederlandse man. De bordeauxrode trui, de slimfitjeans en het blauwe linnen overhemd bevallen me uiteindelijk het beste. Een keuze die niet extreem gedurfd is, maar die door de jeans toch een beetje buiten mijn comfortzone valt.


Views

56

Sneaker Gumshoe heeft een zool gemaakt van kauwgom

Camera videoSneaker Gumshoe heeft een zool gemaakt van kauwgom

De Gumshoe

Foto van 'Sofie Smulders'

20 APR 2018

Irritant hè, als er een stuk kauwgom aan je schoenzool blijft plakken? Met de introductie van een unieke sneaker met kauwgomzolen moeten bewoners van Amsterdam en omstreken zich bewust worden van het kauwgomprobleem van de stad.

De gumshoes, zoals Amsterdam Metropolitan Area de sneakers gedoopt heeft, moeten mensen aan het denken zetten. Kauwgom ontsiert de straten, blijft zo’n 20 tot 25 jaar plakken en kost miljoenen euro’s om te verwijderen. Bovendien hebben dieren er ook last van. En dan te bedenken dat er alleen al in Amsterdam 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat belandt.

Kaart van Amsterdam

Kauwgom blijkt erg geschikt materiaal om een nieuw soort rubber van te maken. Dat rubber is de basis voor de gumshoe, die op de zool de kaart van Amsterdam heeft staan.

De gemeente Amsterdam ontvangt dit soort creatieve initiatieven voor het schoonhouden van de stad met open armen. „Amsterdam is een stad om trots op te zijn. En een stad die we met elkaar graag netjes houden. De gemeente kan het niet alleen en daarom werken we samen met ondernemers en bewoners”, aldus gemeenteraadslid Marijn Bosman.

Verrassingseffect

Vooral het verrassingseffect van de gumshoe moet bijdragen aan het succes van het initiatief. „Extra regels en beperkingen opleggen om het kauwgomprobleem terug te dringen, zou haaks op onze missie staan. Het gaat tenslotte om de positieve beleving van de stad. Daarom verrassen en inspireren we Amsterdammers met de Gumshoe”, zegt Mischa Schreuder van Publicis One.

BEKIJK OOK


Views

100+

Van showroom tot showroem!

Michael Vinke op z'n lofty manner's in z'n showroom Lofty Manner

Foto van 'Iris Hermans'

20 APR 2018

Een transparant kijkje in de steeds vernieuwende wereld der showrooms van het World Fashion Centre.

50

Zelfs de paspoppen van ontwerper Bas Kosters zijn bijzonder

Van gouden skibroek tot badstofrompertje en een sjaal van wasbeerhondstaart. In het World Fashion Centre in Amsterdam is het diversiteit dat de klok slaat. En die heeft al miljoenen keren geslagen, want dit jaar bestaat het business to business centrum waar ontwerpers en agenturen hun nieuwe collecties exposeren voor detaillisten, fashionjargon voor winkeliers die het op hun beurt weer verkopen aan hun klanten, 50 jaar. And still counting, vertelt directeur Marianne van der Linden in de centrale hal die voor iedereen toegankelijk is en net is verbouwd en getransformeerd tot een bescheiden kunsthal met een expositie van Carlo Wijnands. ,,We merken ook hier dat de economie weer aantrekt, de huurders willen uitbreiden naar grotere showrooms en we krijgen steeds meer aanvragen van starters.” Het is overigens niet zo dat iedereen die een showroom wil huren, er zo maar eentje krijgt. ,,We moeten er wel vertrouwen in hebben, zo heb ik onlangs nog een bepaald herenmerk moeten weigeren omdat het te weinig toekomstperspectief had.” Streng doch meedenkend, ,,jonge ontwerpers met een goede visie helpen we graag op weg.”

Vis in het water

Directeur Marianne van der Linden in de centrale hal die net is getransformeerd tot bescheiden kunsthal

,,Hi schat!” Marianne wordt met drie zoenen begroet door ontwerper Freddy Samseer van DEMM, een merk voor ‘de jonge werkende vrouw die er gemakkelijk bij wil lopen’. Naast hem zit de showroom van Gerry Weber, een van de grootste (1400 m2). Er zijn ook kleintjes van 50 m2 en alles ertussenin, licht directeur Marianne toe. En de kosten? Vanaf 110 euro per vierkante meter per jaar. Ze voelt zich als een vis in het water in het centre (let op: met -re) dat uit drie torens bestaat en waar het elke dag anders is. Door de steeds veranderende etalages en collecties, maar ook door alles eromheen, ,,zo waren hier laatst de opnames van het SBS-programma Pottenbakkers, leuk toch?” Behalve showrooms, huisvest het WFC ook een accountant en een modefotograaf, onder andere, vervolgt Marianne wier stijl ‘comfy chic is’. ,,We hebben hier alles in house voor onze huurders en dat gaat alleen nog maar uitbreiden.”

De showroom van DEMM van Freddy Samseer die er een zomers feestje van heeft gemaakt.

Lofty Manner

Michael Vinke staat in zijn showroom Lofty Manner midden in de centrale hal (,,een toplocatie”) en loopt even naar buiten. Nee, op slot gaat-ie niet, lacht hij, ,,ik vertrouw m’n buren wel.” Of concullega’s, want echte concurrentie heerst hier niet. Sterker nog, ze versterken elkaar juist, ,,en we gunnen het elkaar.” Als klanten bij zijn buren zijn (Wiseguys), komen ze ook vaak bij hem. En vice versa. De in Zwolle geboren Amsterdammer vergelijkt het WFC met Amsterdam: ,,alles is hier, ik zit hier supergoed op m’n plek.” Hij was de eerste designer ooit die twaalf collecties per jaar maakt en dat betekent rammend hard werken, beaamt Michael voor wie werkdagen van dertien uur eerder regel dan uitzondering zijn. Zijn doelgroep: vrouwen (al heeft hij tegenwoordig ook een mannencollectie) tussen de 25 en 45 die zich mooi en trots willen voelen (,,the lofty manner”), voor een betaalbare prijs. Het goedkoopste item is nog geen 30 euro, het duurste 89, 95 euro. Van showroom tot showroem, want het gaat lekker met Lofty Manner. Zijn kleding ligt in ruim 200 winkels en elke maand gaat hij met zijn team van 10 man (en vrouw) aan de slag voor de nieuwe collectie. Nu: botanisch en in mei? Dat blijft nog even geheim, knipoogt de jonge ontwerper van nog geen 30, maar vooruit, een tipje van de sluier dan: ,,Het wordt romantisch in mei...”

Zwangere paspop

Het Fur Lab van ontwerper Django

Op de dertiende etage van toren 1 hebben de creatievelingen zich gevestigd, licht Marianne toe. Zo vind je er ontwerper Bas Kosters in zijn korte broek en met petje op achter z’n naaimachine. Om hem heen een scala aan bontgekleurde creaties en paspoppen zoals je ze nooit eerder zag, inclusief eentje met een bolle -zwangere- buik, waaroverheen een glitterjurk is gedrapeerd. Van bonte showroom naar de bontshowroom van designer Django in zijn Fur Lab. Een witte vachtjurk staat in de hoek, ,,gedragen op het filmfestival van Sarajevo en gemaakt van geit.” Een aai (zacht) en ruikje (neutraal, géén geit) over de stof; nu we er toch zijn.

Van geit, van Django

Supertraceerbaar

Hij tovert een enorme sjaal van wasbeerhond uit de kast waarmee je het liefst even over je gezicht wil strelen, zo aaibaar ziet-ie eruit (en dat ook is). Alles gebeurt hier op een ‘sustainable manier’, zodat niets voor niets wordt gemaakt en alles is ‘supertraceerbaar’, van Nederlandse nertsen tot Finse wasberen, iets wat in deze tijd van ‘weten waar alles vandaan komt’ heel erg belangrijk is. Zijn klanten komen veelal uit het buitenland en natuurlijk wordt hij er soms weleens moe van zich altijd te moeten verdedigen met zijn bont, ,,maar ik sta heel erg achter mijn ontwerpen omdat ik weet waar alles vandaan komt en hoe het wordt gemaakt.” Een kijkje in zijn showroom slash atelier waar met grote precisie en respect voor het materiaal wordt gewerkt en je begrijpt meteen waar zijn credo vandaan komt. Keep the craftmanship alive.

Van alles

In de aangrenzende beurshal gebeurt ook altijd van alles, vertelt de enthousiaste directeur tot slot. Van dance-events tot de Japanse beurs en het jaarlijkse politiediner. En het wordt ook gebruikt door de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam. Zo was er eens een jongen die er nogal lekker inzat op een feestje op een zaterdag en Marianne moet weer lachen als ze eraan denkt. ,,Toen hij wegging riep hij: Tot maandag... Dan heb ik hier tentamen!”

BEKIJK OOK


Views

61

4 manieren om duurzaam je modegevoel te behouden

Camera video4 manieren om duurzaam je modegevoel te behouden

Bij het Fair Fashion Festival kun je naar workshops of modeshows over duurzame mode. We proberen er mensen te informeren, zonder met een beschuldigend vingertje te wijzen.” / Foto: Mara de Pater

Foto van 'E.Westland'

20 APR 2018

Minder lang douchen, vaker kiezen voor een vegetarische of vegan variant van je diner en in plaats van de auto met de fiets naar werk. Steeds meer mensen kiezen ervoor om duurzamer te leven. Maar hoe kun je op een duurzame manier tóch modieus voor de dag komen? Metro zet vier duurzame mode-alternatieven op een rijtje.

Kies voor lease

Of het nu om je telefoonabonnement, Netflix-account of auto gaat: van het maandelijks betalen van een bedrag voor een product of service staan we in Nederland allang niet meer gek te kijken. Maar wist je dat je zelfs je kleding kunt leasen? Het Nederlandse merk Mud Jeans biedt deze mogelijkheid. Voor een eenmalig instapbedrag van 20 euro heb je de broek, vervolgens betaal je één jaar lang 7,50 euro per maand.

Na dat jaar kun je twee dingen doen: je stuurt de spijkerbroek terug en kiest een nieuwe of je houdt de broek. De broek die je terugstuurt wordt gereinigd en weer verkocht. Als de broek niet meer te verkopen is, bijvoorbeeld omdat hij te erg versleten is, wordt de spijkerbroek gerecycled tot een nieuwe jeans. „We zijn in 2013 begonnen, in 2017 maakten we er voor het eerst winst mee. Steeds meer mensen staan dus open voor dit soort alternatieven”, vertelt Mud Jeans-oprichter Bert van Son.

Inmiddels ziet hij dat ook andere modebedrijven het voorbeeld volgen. „In België is er onlangs een winkel geopend die hetzelfde concept toepast bij babykleertjes. Handig, want die heb je natuurlijk maar kort nodig. Wij willen niet met ons groene vingertje wijzen, maar wel laten zien hoe je op een leuke manier óók een spijkerbroek kunt dragen.”

Volg de trends, maar laat de hypes links liggen

Laura Snijder studeerde Fashion & Textile Technologies in Enschede en zag hoe klasgenoten hun eerste carrièrestappen zetten bij fast fashion ketens als H&M, Scotch&Soda of Tommy Hilfiger. Tijdens het schrijven van haar scriptie over duurzame mode merkte ze dat „zo goedkoop mogelijk produceren voor een zo laag mogelijke prijs” haar steeds meer tegen begon te staan. Na haar afstuderen zette ze haar webshop Take it Slow op, en merkt ze dat er steeds meer vraag is naar duurzame mode.

Tweedehands is natuurlijk een optie, vindt Snijder. „Kijk bijvoorbeeld bij United Wardrobe. Het nadeel daarvan is dat je wel in die cirkel van fast fashion blijft. Ik denk dat het belangrijk is dat er een omslag in denken komt. Je hóeft niet meer voor ieder feestje de Kalverstraat in te rennen voor een nieuwe outfit. Word je bewust van je eigen stijl, zodat je minder snel een miskoop begaat. Er is een verschil tussen hypes en trends, die langer meegaan dan één seizoen. Als je een item koopt dat goed bij jouw stijl past en ook bij een trend hoort, kun je zeker nog met de mode meegaan en toch duurzaam blijven.”

Volgens Snijder is het belangrijk om je goed te verdiepen in de wereld van duurzame mode. „Kijk goed of kleding certificaten heeft, zoals Fairwear Foundation. Zulke keurmerken werken onafhankelijk en zijn dus betrouwbaar in hun oordeel. Een praktische tip voor mensen die zich duurzamer willen gaan kleden: gooi niet in één keer je hele kledingkast om, maar begin eens met een paar verantwoorde sneakers, bijvoorbeeld van het merk Veja, of een duurzame spijkerbroek.”

Fair Fashion Festival

Shoppen bij een markt met eerlijke kleding, contact leggen met andere duurzame fashionista’s, workshops en lezingen bezoeken: bij het Fair Fashion Festival draait het om een gezellige middag in het kader van duurzame mode. „Het festival is gratis toegankelijk. We proberen er mensen te informeren, zonder met een beschuldigend vingertje te wijzen”, vertelt Fair Fashion Festival-organisator Aniek Baltussen.

„In het begin vond ik het ook lastig: ik wilde graag duurzamer consumeren, maar houd nu eenmaal ook van shoppen. Begin bijvoorbeeld door tijdens het winkelen alléén kledingstukken te kopen waarvan je zeker weet dat je er echt blij mee bent. Zou je het ook kopen als het niet ‘maar 5 euro’ was? Dan moet je je afvragen of je dat kledingstuk nodig hebt.”

Tweedehands winkelen of een kledingruil is ook een optie, vindt Baltussen. „Het is leuk om een kledingruil met vrienden te doen. Dingen die je zelf niet meer draagt kun je weggeven aan een vriend of vriendin, andere kledingstukken zijn misschien juist weer beter aan jou besteed. Dit soort evenementen wordt ook veel georganiseerd, en kan dus een leuke eerste stap zijn naar duurzamer consumeren.”

Het Fair Fashion Festival vindt plaats op 27 mei (Groningen), 1 juli (Rotterdam) en 6 oktober (Utrecht).

Foto: Mara de Pater

Thirty wear rule

Dé heilige regel in de wereld van duurzame mode is volgens blogger Sara Dubbeldam van When Sara Smiles de Thirty wear rule. „Stel jezelf bij iedere aankoop de vraag: ga ik dit vaker dan dertig keer dragen? Is het antwoord nee, dan is dit kledingstuk geen duurzame aankoop.”

Een trouwjurk is misschien een goede uitzondering op die regel, maar verder kun je ‘m eigenlijk altijd toepassen. „Ook bij gelegenheidskleding zijn er andere opties dan kopen. Zo vergeten veel mensen dat vriendinnen ook leuke jurkjes hebben hangen, of je kunt naar een kledingbibliotheek, zoals bijvoorbeeld Lena in Amsterdam.”

Volgens Dubbeldam zijn er verschillende tijdloze basics („hoewel ik de term basic nogal denigrerend vind”) die je sowieso vaker dan dertig keer gaat dragen. „Een mooie, simpele, witte zijden blouse bijvoorbeeld. Ik heb er een van Filippa K., een prachtig, duurzaam merk. De perfecte jeans is een behoorlijke zoektocht, maar als je die vindt, is het fantastisch. Voor mij is het een zwarte skinny jeans van Kings of Indigo, gemaakt van eerlijk, biologisch katoen. Mijn lievelingsmerk van duurzame mode is Reformation, die bijvoorbeeld prachtige wikkeljurkjes hebben. Als je investeert in kwalitatieve, mooie basics, kun je dat altijd nog combineren met meer uitgesproken accessoires. Als je dan toch iets nieuws wil dragen, kun je daar leuk mee combineren.”

Sara Dubbeldam van When Sara Smiles


Views

600+