Lisa en Shirah
Lisa en Shirah Health & mind 18 feb 2019
Leestijd: 3 minuten

Meer structuur in je leven? Met deze 5 tips leer je beter plannen

Alles altijd last-minute doen levert een hoop stress op. Goed kunnen plannen is daarom één van de sleutels tot meer rust in je leven. Metro helpt je een handje op weg.

Ben je van nature geen planner? Geen ramp, iedereen kan het leren.

Goed plannen? 5 tips

1. Zorg voor regelmaat

Plannen staat gelijk aan structuur. Het helpt daarom om meer regelmaat in je leven te creëren. Dat geldt niet alleen voor dingen zoals opstaan en naar bed gaan, maar ook het plannen van je werk. Het is slim om te kijken of je terugkerende taken op een vast moment kunt doen.

Misschien besluit je elke dinsdagochtend facturen te sturen en maak je elke vrijdagmiddag je to-do list voor de komende week. Zo zijn er vast genoeg dingen te bedenken waar je een vast moment voor kunt vrijmaken. Plannen wordt hierdoor automatisch een stuk makkelijker.

2. Ken je piektijden

Iedereen heeft piektijden: tijden waarop je je het beste kunt concentreren en daardoor het meest productief bent. Houd hier rekening mee bij het maken van je planning. Ben je ‘s ochtends vroeg op je best? Zorg dan dat je in die tijd werkt aan dingen waar je je concentratie voor nodig hebt.

Naast je piektijden is het ook handig om te weten wanneer je meestal een dip hebt. Op die momenten kun je een korte pauze plannen, zodat je daarna genoeg energie hebt om verder te werken. Door je eigen ritme goed te kennen en daar je planning op aan te passen, werk je efficiënter.

3. Schrijf alles op

In het boek ‘GRIP’ deelt schrijver Rick Pastoor een nuttige tip om je werk meer op orde te krijgen: schrijf alles wat je moet en wil doen op. Zelfs dingen waarvan je denkt: ‘Is dit nodig?’ Denk aan reistijd, samen spelen met je kinderen of de was ophangen.

Alles waar je tijd aan wil en moet besteden, noteer je in je agenda. Ook de dingen die je niet op je to-do list zet maar wel wilt doen kosten tijd. Door hier rekening mee te houden bij het maken van je planning, is de kans groter dat je je werk op tijd gedaan krijg.

4. Reken meer tijd dan gepland

Het kan natuurlijk weleens voorkomen dat je langer over iets doet dan gedacht. Als je hier regelmatig last van hebt, is het slim om de volgende keer een stuk meer tijd in te plannen voor een taak.

De meest gebruikte formule is het aantal uren keer anderhalf te doen. Stel je denkt 2 uur te doen over de belastingaangifte, dan kun je er beter 3 uur voor rekenen. Dit klinkt misschien overdreven, maar in het ergste geval heb je tijd over. En dat is helemaal niet zo verkeerd.

5. Houd de tijd bij

Stilstaan bij waar je je tijd aan hebt besteed, helpt je beter te plannen. Plan daarom niet alleen dingen in je agenda, maar houd ook bij hoeveel tijd je kwijt bent geweest aan taken. Het helpt je de volgende keer een meer realistische planning te maken. Ook kun je dan zien of je je wel of niet aan je planning hebt gehouden. Is dat niet het geval, vraag je dan af waarom dat zo is en wat je nodig hebt om het de volgende keer wel te doen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.