Julia Osendarp
Julia Osendarp Gezondheid 3 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Geen maatje 36, maar 38: modefabrikanten sjoemelen met kledingmaten

Ben je bekend met de term vanity sizing? Het blijkt een slimme marketingtruc van kledingwinkels waarbij ze de maten door de jaren heen veranderd hebben. En ja, dat betekent dat een ouderwetse maat M, tegenwoordig een maat S is. De grootte van een M, dus, maar de naam van S.

Diëtiste Sanne Mouha legt aan het Belgische HLN uit dat het om een slimme marketingtruc gaat. Zodat je tijdens het winkelen denkt: ‘Hé ik pas nog steeds in een S’. We kopen dus grotere kledingstukken dan we denken. De huidige maat 36 is net zo groot als de maat 38 van een aantal jaar geleden…

Modefabrikanten veranderen kledingmaten

De kledingfabrikanten bedachten dit om de consument zich beter te laten voelen. Hoewel dat sympathiek klinkt, vindt diëtiste Sanne Mouha dat niet al te best is voor de algehele gezondheid. „Je merkt het wanneer je verdikt bent, maar door vanity sizing lijkt het alsof dat tussen je oren zit en doe je er niets aan. Zo maakt het ons onbewust dikker.” Overigens is het ook niet verkeerd om je af te vragen waar jouw kleding vandaan komt.

Obesitas en overgewicht spelen in deze tijd de grootste gezondheidsuitdaging. Mouha legt uit dat tegelijkertijd ‘maatje 36’ nog altijd gelinkt wordt aan een schoonheidsideaal. En daar spelen kledingproducenten dus op in. Door de maat te veranderen, geven de verkopers de klant meer zelfvertrouwen én kopen zij natuurlijk meer. Maar dat is volgens de diëtist nu niet bepaald bevorderlijk voor de gezondheid. „Stel dat je tegenover vorig jaar vijf kilo bent bijgekomen. Je gaat naar de winkel voor een nieuwe broek en daar merk je dat je nog steeds in dezelfde maat past. ‘O, ik ben helemaal niet verdikt! Misschien is mijn broek gewoon gekrompen in de was?’, denk je dan.”

Kleding geen graadmeter voor gezondheid

Die vijf kilo extra is nu niet echt een probleem. Maar het feit dat we meer aankomen zonder dat we dat doorhebben, is volgens Mouha zorgelijk. Volgens haar moet je je dan ook niet laten leiden door de kledingmaten. „Blijf alert voor lichaamsveranderingen en wees er realistisch in. Als je denkt dat je bent aangekomen, is dat vaak echt zo. Haal die oogkleppen af, breng veranderingen in je eetpatroon of accepteer je gewicht”, aldus de diëtist.

Op de boodschappenlijst? Voedingsdeskundigen tippen lijst met ‘eiwitrijke’ en ‘koolhydraat-arme’ producten

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.