Renske Mennen
Renske Mennen Lifestyle 11 apr 2018 / 15:19 uur

Een historisch moment in de fashionwereld

Renske Mennen is trendwatcher en schrijft voor Metro over fashion en lifestyle. ‘De modewereld zegt met de hijab met al haar creativiteit en lef ja tegen de vooruitgang.’

Vogue is verantwoordelijk voor een historisch moment in de modewereld. Sinds de oprichting van het magazine in 1916 staat op de cover van de Britse mei-editie namelijk voor het eerst een model met een hoofddoek. Na 102 jaar is het de Amerikaanse Halima Aden die samen met acht andere modellen van de cover afstraalt, en staat voor het statement: fashion is voor iedereen.

Hijab

Hoofdredacteur Edward Enninful schrijft in de mei-editie: „Ik geloof dat de tijd is gekomen om vooruit te kijken. In het kort: het is een moment voor Vogue om te doen waar het altijd goed in is geweest, en dat is het bieden van een krachtige visie van hoe de toekomst kán en zou moeten zijn.” Deze cover is niet de eerste fashion shoot waarbij een hoofddoek in the picture staat. De afgelopen jaren is de Hijab, het mooie woord hiervoor, namelijk al vaker te zien geweest in de modewereld.

Neem bijvoorbeeld de eerste Hijab-collectie van Dolce & Gabbana, welke zij begin 2016 lanceerden. Het Italiaanse ontwerpduo deed dat geheel in hun stijl: bloemrijk en met polkadots. Toch duurde het nog tot de lancering van de winter collectie 201-/2018 totdat Dolce & Gabbana ook echt werkten met een model dat in haar dagelijks leven een hoofddoek draagt. De keuze daarvoor viel op de Rotterdamse Ruba Zai. Hun poging om diversiteit te laten zien kreeg toen dus ineens een oprechtere lading – iets waar wij als Millennials erg gevoelig voor zijn. Geef toe.

View this post on Instagram

First day of spring💐

A post shared by RUBA ZAI (@hijabhills) on

Lichtgewicht

En ook de sportwereld houdt zich niet op de achtergrond bij deze trend. Afgelopen december is de Nike Pro Hidjab gelanceerd. Het duurde naar eigen zeggen een jaar, maar uiteindelijk hebben ze een lichtgewicht hoofddoek weten te ontwikkelen in samenwerking met hijab-dragende topatleten. In hun campagne zijn het topsporters zoals kunstschaatsster Zahra Lari uit de Emiraten en de Duitse bokser Zeina Nassar die in hun typerende sporthouding de hijab promoten. Voel je ‘m weer? De millennial-snaar?

Na eerdere signalen binnen de fashion is het deze cover van Vogue die een podium geeft aan de hijab, en de boodschap van diversiteit dus verder verspreidt. In een tijd waarin niet alles in de wereld ‘vooruit’ lijkt te gaan, is het de modewereld die met al haar creativiteit en lef hier wel ja tegen zegt. En stiekem ben ik hier trots op.

Renske’s tips:

1. Ga naar @britishvogue op Instagram om de cover van de mei-editie te bewonderen.

2. Volg de influencers @Halima en @Hijabhills (de Rotterdamse Ruba Zai) om diverse shoot foto’s te zien van deze dames

3. Check @nikewomen en #nikeprohijab op Instagram voor deze speciaal ontwikkelde hijab.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Een historisch moment in de fashionwereld
Sluiten