Constance van Amstel
Constance van Amstel Lifestyle 17 mrt 2017
Leestijd: 5 minuten

Nederlandse cameraman Planet Earth 2: enorme eer

De beelden van de Nederlandse natuurfilmer Michael Sanderson (33) zijn te zien in het fenomenale Planet Earth 2.

Is in Planet Earth zitten een droom voor elke natuurfilmer?

Ja, dat denk ik wel. Voor mensen die van natuurfilms houden is dit wel de top. Miljoenen mensen zien dankzij de BBC jouw beelden, dat is een enorme eer.

In de aflevering Jungles zien we zowel jouw beelden van de slingeraapjes in Guatemala als de rivierdolfijnen in Brazilië. Hoe lang ben je daar geweest?

Het waren twee verschillende expedities, waarvoor ik in totaal zo’n twee maanden op pad ben geweest. Ja, dat is vrij kort als je ziet dat er uiteindelijk maar een paar minuten van het materiaal in de serie te zien zijn. Natuurlijk zou ik wel een hele film over alleen die dieren kunnen maken. Maar BBC heeft van tevoren een script bedacht en daar moet je je aan houden.

Hoe gaat dat met zo’n script? Wilde dieren doen toch niet wat jij wilt?

Vooraf is er een soort storyboard waarop staat welke shots ze graag zouden zien. Soms lukt dat en soms ook niet. Dan moet je het zelf anders aanpakken. En soms zie je iets moois dat niet in het script staat, maar wat later toch gebruikt wordt in de serie. Uiteindelijk wordt het altijd anders dan van tevoren uitgedacht.

Hoe ziet een werkdag er voor jou uit tijdens zo’n expeditie?

Toen we in Brazilië waren voor de rivierdolfijnen zaten we midden in het Amazonegebied. Op draaidagen stonden we in alle vroegte op zodat we nog in het donker per bootje naar de dolfijnen konden gaan zoeken. Je kan ze binnen tien minuten vinden, maar ook een hele dag zoeken zonder resultaat. Ik moest dit met een drone filmen, dus toen we ze hadden gevonden bestond er een kans dat als de drone eenmaal in de lucht was, de dieren alweer weg waren. Zo is elke dag weer anders.

Wat moet een natuurfilm hebben om aan te slaan?

Ten eerste moet het er heel mooi uitzien. Je moet denken: dit kan niet echt zijn. Het moet draaien om charismatische dieren die iets doen en het moet ergens beginnen en eindigen. Liefst met een beetje spanning. Het is soms net een feature film, maar dit is wat zich dagelijks afspeelt in de natuur. Dat laten zien is het belangrijkst.

Wat gaat jou te ver?

Ik vind dat het te ver gaat als je de dieren verstoort. Dieren hebben hun eigen manier om aan te geven hoe ver je kunt gaan. Maar eigenlijk zijn de beelden dan al niet meer bruikbaar.

Wat is het mooiste wat je ooit gefilmd hebt?

Dat was in Guatemala, bij dezelfde slingerapen als die te zien zijn in Planet Earth. Ik maak daarover nog een andere film voor National Geographic en tijdens het filmen daarvoor was ik getuige van een heel intiem moment tussen een moeder en een baby-aapje. Die moeder maakte een smakgeluidje zodat de baby wist dat ze moest gaan drinken. Ik zat daar alleen in die boom midden in die jungle van Guatemala en was getuige van dit intieme moment, het allermooiste ooit.

Je werkte ook aan De Nieuwe Wildernis. Moet je per se naar de andere kant van de wereld om mooie natuur te spotten?

Nee. Kijk maar eens naar een gewoon weiland, als je daar even gaat zitten dan spelen zich daar al zoveel drama’s af. Soms ga ik naar de andere kant van de wereld en zie ik amper beesten. En dan kom ik in Nederland en zie ik overal dieren. Ik denk dan: waarom ga ik nou weg?

Je filmt nu voor De wilde Stad, kan je daar iets over vertellen?

Het is weer van de producers van De Nieuwe Wildernis en Holland: Natuur in de Delta. Dit keer speelt het gewoon in Amsterdam en laat de dieren zien die in de stad leven. Het verhaal wordt verteld vanuit een kat die van huis gaat als de baas gaat werken. Hij laat je dan die dieren zien. Ik filmde bijvoorbeeld al eendjes die van het dak afspringen van 5 hoog. Dat was heel interessant om te filmen, vooral de reactie van mensen die het zagen!

Wat is je ultieme droom?

Wolven zijn voor mij al heel lang een van mijn topdieren, die vind ik zo mooi. Ik wil daar graag iets mee doen. Weet niet wanneer en waar nog. Ik maakte tijdens mijn studie een film over wolven die steeds meer vanuit Polen in Duitsland kwamen. Twaalf jaar later zijn ze ook in Nederland. Dat had ik niet verwacht. Wie weet kan ik straks die film hier wel maken.

Planet Earth II is vanaf nu te koop op dvd en blue ray

Win Planet Earth II met je eigen natuurfilmpje

Mussen in de tuin? Eendjes in het park? Ze kunnen je helpen. Wil jij kans maken op de blu-ray van Planet Earth II? Maak dan zelf een mooi natuurfilmpje van maximaal 1 minuut en stuur dat met je naam en huisadres naar Metro via [email protected]. Die drie mooiste filmpjes krijgen de box thuisgestuurd.

Lees voor je begint nog even de tips van Michael Sanderson:

  • “Als je dieren filmt, is het vooral heel belangrijk vooraf een verhaal te verzinnen. Al zijn het maar drie shots: het heeft een begin en een eind nodig. Maak in elk geval totaalshot van het gebied waar het dier leeft, een establishing shot. Dat kan ook achteraf, maar het is belangrijk om naast close-ups ook een totaal beeld te laten zien.”
  • ,,En heel ook heel belangrijk: Als je een beest volgt, laat hem dan ook uit het scherm vliegen of lopen. We zijn geneigd het dier als door een verrekijker te blijven volgen, maar dat kan je niet snijden. Dat moet je altijd in je hoofd hebben. Hoe vertel ik het verhaal? Die vraag moet je onthouden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.