Appical helpt bij sneller inwerken werknemers

In ‘het gezicht achter de start-up’ leren we de personen kennen achter verschillende initiatieven. Wat beweegt hen? Hoe hebben ze hun idee in de markt weten te zetten? En hoe zien zij de toekomst van hun start-up? In aflevering 5: de man achter start-up Appical.

Voor een ontmoeting met de oprichters van Appical (een combinatie tusse ‘epic’ en ‘magical’ worden we uitgenodigd in ‘the curve’ op de NDSM-werf in Amsterdam. We treffen een volledig lege ruimte aan: de verhuizing van de organisatie naar deze prachtige locatie is namelijk nog toekomstmuziek. Toch kunnen oprichter Gerrit Brouwer (37) en senior content marketeer Anne Smink (32) niet wachten om het nieuwe pand te laten zien.

Waarom showen jullie ons dit lege pand?
Het past wel een beetje bij de manier waarop wij werken. Niet alles hoeft meteen perfect en klaar te zijn, je kunt ook gewoon starten.

Dat zie je bijvoorbeeld ook aan de manier waarop we onze app ontwikkelen, namelijk op de Agile manier via Scrum-methodiek. We brengen dingen zo snel mogelijk live, wachten niet tot iets 100 procent goed is. De feedback van de klant gebruiken we om het product in een volgende sprint naar 100 procent te brengen.

Gerrit, jij bent samen met Gerwald de oprichter van Appical. Wat is dat precies?
Wij hebben een inwerkapp ontwikkeld die draait op een mobiel platform, waarmee we organisaties helpen om nieuwe medewerkers sneller productief te krijgen. Al voor de eerste werkdag kunnen ze bepaalde kritische informatie tot zich nemen en op basis daarvan kunnen ze sneller ingewerkt worden. Daarmee zitten ze al op een bepaalde vlieghoogte voor hun eerste werkdag.

We proberen er daarbij echt een beleving van te maken. Via bijvoorbeeld Virtual Reality en Augmented Reality willen we mensen een goede indruk geven van de nieuwe werkgever. Verder wordt praktische informatie gegeven, zoals regels op kantoor en waar je de koffieautomaat kunt vinden. Bovendien is ook socialisatie een belangrijk element: de nieuwe werknemer kan in contact komen met de manager, teamcaptain of andere collega’s.

Hoelang wordt die app gebruikt?
In principe gaat het om een inwerkapp, maar zelf spreken we vooral over ‘onboarden’. Het start vanaf het moment van het tekenen van een arbeidsovereenkomst en duurt vaak tot de eerste negentig dagen dat mensen in dienst zijn. Onboarden is dus meer dan inwerken, want het gaat hierbij ook om het hele culturele aspect van een organisatie. Betrokken collega’s blijven langer en zijn productiever.

Hoe kwamen jullie op dit idee en hoe wisten jullie het product in de markt te zetten?
Dat ontstond vooral uit eigen frustratie. Veel mensen herkennen het wel dat ze bij een nieuwe werkgever achter de computer zijn gezet, nog net wisten waar de koffieautomaat stond en verder een beetje aan hun lot werden overgelaten.

We hadden het geluk dat met name Ahold op het gebied van inwerken een oplossing zocht. Ahold kwam uit ons netwerk, waardoor we een hoge gunfactor hadden. Toen we die opdracht binnen hadden, zorgde dat voor legitimiteit richting andere bedrijven. Al snel volgden Philips, KLM en Aon. Natuurlijk moet je product goed zijn, maar het gaat organisaties er ook om of je een serieuze partij bent. En heel eerlijk: soms moesten we ons iets groter voordoen dan we op dat moment waren om die legitimiteit te krijgen.

Jullie hadden dus een netwerk, is het als je dat niet hebt eenvoudig een eigen onderneming te beginnen?
Lastiger, omdat zeker in Nederland investeerders zich nog te veel focussen op de korte termijn. In landen als Amerika of Singapore kunnen mensen meer vanuit hun eigen kracht werken en ligt de focus meer op lange termijn dan op winstgevendheid en cashflow. Als ondernemer met een goed idee en visie heb je namelijk ook tijd nodig om zaken te realiseren en (potentiële) klanten verliefd te laten worden op je product.

In dat opzicht was ons voordeel dat we al een netwerk hadden en Ahold al snel als klant binnenhaalden. Dat was voor ons de basis van ons succes. In Nederland willen investeerders vaak zien dat je al klanten hebt en geld binnenkrijgt. Gelukkig hebben wij een investeerder gevonden die gelooft in ons product en van wie we veel ondernemersvrijheid krijgen.

Wat maakt Appical uniek?
Toen we in 2012 met Appical begonnen, waren er geen spelers op de markt op gebied van onboarding. Inmiddels bieden e-learningstudio’s ook onboarding aan en zijn er makers van apps die Appical kopiëren. Het grote verschil zit hem in de focus. Wij maken onze onboarding-app echt voor de nieuwe medewerker. Dat we daarnaast een kostenbesparing realiseren voor een organisatie is natuurlijk een plus. En onze intrinsieke motivatie is veel groter. Wij poetsen ’s ochtends met een grote glimlach onze tanden en vinden dat wat we doen het leukste is wat er is. We leven ervoor om de nieuwe medewerkers van onze klanten blij te maken. Daarmee maken we het verschil.

Je moet ook je werknemers proberen datzelfde gevoel voor ondernemerschap mee te geven. Dat kun je vergelijken met het verschil tussen een huur- en woonhuis. Als je een huurhuis hebt verbouwd, heb je het idee dat je voor de volgende bewoner of de verhuurder doet. Maar als je je eigen huis verbouwt, kijk je net even op een andere manier, je investeert dan in jezelf. Ook je werknemers moeten een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel, een bepaald ownership hebben.

Jullie zitten inmiddels in 52 verschillende landen. Waar staat Appical over 10 jaar?
Wij willen dat Appical in Europa marktleider wordt op gebied van onboarding. Als je onboarding zegt, dan zeg je Appical. Bovendien hopen we uiteindelijk naar een beursnotering toe te werken.

We blijven ons het komende jaar hard maken om alle nieuwe collega’s van Nederland de gaafste onboarding-ervaring te bieden die er is. Verder kijken we of we aan het eind van het jaar een volgend kantoor gaan realiseren. Naast ons satellietkantoor in Singapore, komt nu ook de VS verdraaid dichtbij.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Appical helpt bij sneller inwerken werknemers
Sluiten