Elselotte Smink
Elselotte Smink Lifestyle 7 sep 2016 / 14:35 uur

Mediteren: waarom het werkt én hoe je het doet

Iedereen heeft het altijd druk, met als gevolg dat we gestrester zijn dan ooit. Wat te doen? Als het aan yogadocent Rolf van Baalen ligt, slaan we aan het mediteren.

Metro Lifestyle ondervroeg de docent en blogger van Happy with Yoga over het nut van mediteren, hoe je dit als beginner het beste kunt aanpakken en over de ‘zweeffactor’ van de bezigheid. „Ik vond mediteren vroeger ook altijd een beetje zweverig. Totdat ik er zelf mee begon.”

Waarom denk je dat meditatie momenteel zo’n grote trend is?
Er is steeds meer aandacht voor mentale fitheid. Ook wordt het steeds duidelijker dat stress een enorm negatieve impact heeft op je lichaam en veel klachten veroorzaakt. Door dagelijks bewust even een moment voor jezelf te nemen en de stilte op te zoeken, word je je bewust van je gevoelens en de emoties die je ervaart. Dat zorgt voor rust!

Hoe kwam je zelf in aanraking met mediteren?
Ik stond zelf altijd een beetje sceptisch tegenover de bezigheid en vond het maar zweverig. Maar toen ik begon met het volgen en geven van yogalessen, ontdekte ik hoe goed het werkte. Ik dook in de boeken en vond vele wetenschappelijke onderzoeken die precies lieten zien wat ík voelde: de positieve gevolgen van meditatie. Omdat ik het toen kon onderbouwen met kennis, begon ik het steeds gaver te vinden.

Gaan de positieve effecten van meditatie ook op wanneer je er niet zo’n gezond leven op nahoudt?
Eigenlijk kan je mediteren zien als fitness voor je brein. En het is nu eenmaal zo dat wanneer je een uur hebt gezwoegd in de sportschool en vervolgens fastfood gaat bunkeren, het minder effect heeft. Voor meditatie werkt het net zo. Alcohol en koffie kunnen bijvoorbeeld je ritme ietsje verstoren. Maar als je dit toch wilt drinken, dan zal je moeten accepteren dat ze het mediteren wat lastiger kunnen maken en een effect hebben op hoe je je voelt. Ik drink bijvoorbeeld gewoon af en toe een biertje!

Is het handig om een sessie te plannen?
Zeker. Als je gaat wachten totdat je zin hebt om te mediteren, kan het lang duren. Als je iets wil in je leven, moet je er moeite voor doen. Het werkt vooral goed om in de ochtend te mediteren. Omdat je dan nog niet zoveel prikkels hebt gehad, kan je makkelijker ontspannen. Zet de wekker dus eens iets eerder en ga er rustig voor zitten. Dat moment kan niemand je meer afpakken.

Hoe zorg je ervoor dat je tijdens de meditatie niet wordt afgeleid?
Allereerst is het belangrijk om te benadrukken dat goede of slechte meditatie niet bestaat. Als je gedachten even ergens anders naartoe gaan, is dat helemaal niet erg. Je weet dat je zo weer terug kan gaan naar de stilte! Het kan wel helpen om bijvoorbeeld te focussen op de geluiden die je om je heen hoort, te tellen in je hoofd of te letten op je ademhaling.

Afsluitend heeft Rolf nog een aantal tips voor meditatie-dummies:

  1. Zorg ervoor dat je op een rustige plek bent. Zet je telefoon uit of op stil, ga lekker zitten (bijvoorbeeld in een kleermakerszit) en ontspan je.
  2. Stel een doel voor jezelf (bijvoorbeeld elke ochtend een kwartiertje mediteren), maar wees niet te streng als je hier een dagje van afwijkt. Het is heel erg menselijk om even geen zin te hebben. Accepteer het en begin de volgende dag opnieuw.
  3. Houd een klein dagboekje bij. Hier schrijf je voor én na de meditatie even kort in hoe je je voelt. Dat helpt je bij de volgende sessie!
Mediteren: waarom het werkt én hoe je het doet
Giphy

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Mediteren: waarom het werkt én hoe je het doet
Sluiten