Jij bent het product

Stefan Warink 16 okt 2020

Als jij niet betaalt voor het product, ben jíj het product.

Sociale media is een drug; het speelt met onze hersenen. Een like maakt een geluksstof vrij in onze hersenen wat zorgt voor een fijn gevoel. Sociale media is als een spelautomaat in het casino: je raakt eraan verslaafd. Hoe verslavender jij aan een platform raakt, hoe meer geld jij waard bent.

Sociale media zijn ontwikkeld vanuit mooie ideeën; mensen verbinden, informatie delen en plezier de wereld in brengen. Maar de mensheid is nog nooit zo verdeeld geweest als nu. Het is niet het platform wat verkeerd is, maar de financieringsmethode erachter.

Het doel van sociale media-platformen is jou binden: meer schermtijd is meer inkomsten. De winst zit erin om jouw gedrag te veranderen in dat wat zij willen. Als zij beter inschatten waar jij naar kijkt en wat jij leuk vindt, kunnen ze gerichter advertenties verkopen voor een hogere prijs. Nog beter, als jij kóópt wat zij willen verkopen.

Data over jou vergaren

Van elke gebruiker wordt een profiel gemaakt en om dit profiel te vullen wordt zoveel mogelijk data over jou vergaard; waar kijk jij naar, wat vind jij leuk, waar ga jij heen? Meer schermtijd is meer data, meer data is een beter profiel. Waarom denk je dat je alleen een melding krijgt dát iemand op je Facebookbericht heeft geantwoord, maar niet wát het bericht is? Jij bent meer waard starend naar een beeldscherm, dan koffie drinkend met je vrienden.

Sociale media is een verslaving. De platformen vechten voor jouw aandacht. Allemaal voor het perfecte plaatje van jouw. Want het model dat jou het beste inschat wint. Kijk eens kritisch naar jezelf: besteed jij meer aandacht aan sociale media dan dat je zou willen?

Elke minuut dat jij op sociale media zit worden er kosten gemaakt en als jij niet betaalt voor het product, ben jíj het product.