Corona maakt meer kapot dan je lief is

Benjamin van Marle 14 apr 2020

De corona crisis. Het lijkt over niets anders meer te gaan. Kranten en andere media kunnen het over niets anders meer hebben. Dat Jannes vorige week praktisch z’n gehele repertoire op YouTube heeft gesmeten, lijkt even niemand meer te bekommeren. Dat zet je wel aan het denken.

Afijn, alles staat stil. Mensen zitten thuis, bedrijven stoppen de productie, de Ronde van Vlaanderen van dit jaar werd digitaal afgewerkt, heel Africa is in lock-down en Lil Kleine heeft bij het schrijven van z’n nieuwe album niet één keer aan een hit gedacht. Las ik net. Onder het kopje ‘media en cultuur’ op Nu.nl. Dat is dus cultuur anno 2020. Schiet mij maar lek.

Wat ik wél kan waarderen, is dat Johan Derksen hem per ongeluk Kleine jongen of Lidl Kleine noemde. Bijzonder wel. Alsof een supermarktdiscounter haar merk aan die jongeman wil verbinden.

Dit alles tot daaraan toe. Het voorgaande is immers alleen nog maar klein bier. Corona spreidt op exponentiële wijze haar vleugels uit. De wereld staat in brand. Het houdt niet op. Niet vanzelf.
Je zou in deze tijd maar een gelijknamig biermerk moeten vermarkten. Hoe zullen dan je verkoopcijfers zijn? Ik verwacht niet dat het storm loopt. Bij elke slok die je neemt, krijg je er spontaan twee graden koorts bij. Maar als je een heel krat besteld, krijg je wel weer een mondkapje kado. Als goedmakertje. Het is alleen te hopen dat ze wél aan de veiligheidseisen voldoen.

Maar goed, als straks alles uiteindelijk achter de rug is, dan stel ik voor om een nationale feestdag uit te roepen. Laten we er dan maar eentje op drinken. Uiteraard een Corona. Dan is de cirkel immers weer rond.