Symptoombestrijding

Derek Hogeweg 19 nov 2019

Een vriendin van mijn vriendin vertelde onlangs dat het tegenwoordig bijna twee uur kost om, met de auto, vanuit Almere in Hoofddorp te komen. In de spits. Volgens de ANWB-routeplanner zou dat in veertig minuten moeten kunnen. Conclusie: je kunt beter de fiets pakken. Fietsend doe je er volgens diezelfde routeplanner twee uur en drie kwartier over. Echter, wie een beetje conditie heeft (of een elektrische fiets) fietst makkelijk vijftig kilometer binnen twee uur. Al die Zuidas-figuren die dagelijks met hun SUV’s een ketting vormen van Almere tot Amsterdam – ga toch fietsen. Is ook nog eens beter voor het milieu.

Het is natuurlijk lachwekkend, zo vol als het is op de Nederlandse wegen. Hier in het hoge noorden ontspring ik gevoelsmatig redelijk de dans. Soms denk ik dat het druk is. Bij twijfel zet ik de radio aan om te luisteren naar de verkeersinformatie. Als ik dan voor de duizendste keer "brug over het Zijkanaal C" en "Watergraafsmeer" hoor, dan weet ik weer dat het allemaal wel meevalt. De verlaging van de maximumsnelheid zal in Groningen een stuk harder aankomen dan in de Randstad, waar honderd rijden nu vaak al een illusie is.

Er is geen oplossing voor de alsmaar toenemende verkeersdrukte. In ieder geval niet op lange termijn. Je kunt asfalt aanleggen tot je een ons weegt, uiteindelijk zal het ook op twintigbaanswegen druk worden. De treinen kunnen de huidige capaciteit nauwelijks aan, laat staan wanneer nog meer mensen met het openbaar vervoer gaan reizen. Werkgevers stimuleren thuiswerken, maar dan heb je het slechts over een beperkte groep. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om met een laptop aan de keukentafel zijn brood te verdienen.

We zullen de oplossing voorlopig moeten zoeken in symptoombestrijding. De overheid zou cursussen kunnen aanbieden, over onderwerpen als "geduld" en "zelfbeheersing". Een ochtendje theorie en een middagje praktijk. Compleet met bloeddrukmeting en medisch rapport na afloop. Wie "zakt" mag gratis op consult bij een verkeerspsycholoog. Die legt dan even uit dat er op de savanne nooit files staan maar dat je daar echt niet wilt wonen. Of dat je je, wanneer je weer eens vaststaat voor de Schipholtunnel, ook gewoon kunt fucussen op de schoonheid van opstijgende vliegtuigen. Cursuslocaties: Eindhoven, Amsterdam, Zwolle, Groningen. Bewoners van de Waddeneilanden krijgen een vrijstelling, die hebben toch geen snelwegen en zullen zich ongetwijfeld afvragen waar we ons zo druk over maken.

Afijn, het is maar een idee.