Een kritische noot van een leerkracht

De Ruijter Onderwijs 15 mei 2019

Daar zit je dan, onderzoek te doen naar de onderwijsgelden. Er is weer eens een kritisch vraagstuk opgedoken: Wordt er geld achtergehouden door het ministerie van Onderwijs, samenwerkingsverbanden of de gemeente?

Ik ben daar eens onderzoek in gaan doen, althans dat was ik van plan. Het is bijna onmogelijk om uit te zoeken waar alle gelden vandaan komen en hoeveel een school eigenlijk te besteden heeft. Er zijn zoveel verschillende samenwerkingsverbanden dat het vastleggen van de werkelijke geldstromen en onderwijsgelden is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Een hooiberg die bestaat uit zoveel verschillende geldpotjes voor zoveel verschillende aspecten van het onderwijs, dat er geen touw aan vast te knopen is.

Er is al vaker een kritische blik geweest hierop, er is zelfs een onderzoek geweest, maar ook daaruit bleek dat het echt vastleggen van de werkelijk te besteden bedragen, een ‘spaghetti van geldstromen’, bijna onmogelijk is. De ene school krijgt namelijk meer geld dan de ander vanwege zorgvragen of andere aspecten waaruit blijkt dat zij een extra geldpotje nodig hebben.

Laten we nou alleen al eens kritisch gaan kijken naar de werkdrukgelden die ter beschikking zijn gesteld voor elke school. Ik hoor verhalen dat leerkrachten er niks van merken, de werkdruk is niet verlaagd, er zijn geen extra leerkrachten om in te vallen vanwege principes van de directie. Dat is dus de instelling van sommige scholen: “Wij huren geen invallers via een detacheringsbureau of een zzp’er, want dat kost geld.”

Oké, kan ik in komen. Want voor zover ik weet staat er geen pot geld aan het eind van de regenboog voor een school, maar ondertussen wel de leerkrachten beloven dat er aan werkdrukverlaging gewerkt wordt. Deze leerkrachten merken daar weinig van. Waar wordt dat geld dan wel aan besteed, vraag ik mij dan af? Maar ook daar wordt geen antwoord op gegeven aan de leerkrachten. Er is geen transparantie vanuit besturen.

Laat ik wel even voorop stellen dat er ook scholen zijn met een directie/bestuur die de werkdrukgelden goed besteden en er ook echt voor zorgen dat de leerkrachten daar iets van merken, zoals (gelukkig) mijn eigen werkgever.

Dus bij deze, iedereen kan wel kritisch zijn over waarom leerkrachten staken. Maar als je daar ook eens een kritische noot op werpt, dan is het toch niet geheel onlogisch aangezien er totaal geen zicht is op de uitgaves van de onderwijsgelden?