Lieve NS

Yannick Bor 6 dec 2018

Lieve NS,

Aangezien mijn liefde in het noorden woont en ik geboren ben in het westen zijn wij genoodzaakt vaak met u mee te reizen. Vertragingen horen dan ook tot onze wekelijkse kost. ‘Sorry schat ik ben een half uur later, de aansluiting gemist door vertraging!’, is dan ook een welbekend bericht voor ons.

Nu moest ik weer terug reizen op een zondagavond, er waren werkzaamheden aan het spoor dus trouw de bus gepakt die de trein verving. Buschauffeur had zijn dag niet, maar dat kan gebeuren. Alleen een beetje jammer dat de bus zo krap was dat mijn knieën naast mijn oren zaten, maar ach ik heb een goed weekend gehad dus ik accepteer het.

Rest van de reis ging voorspoedig tot ik aankwam in Zwolle, net voor de trein vaart mindert komt het bericht, “de trein naar Utrecht rijdt niet vanwege wisselstoring”. Meerdere mensen zuchten en gaan snel naar de NS reisplanner app. Ik zie al snel dat er wel een een sprinter rijdt richting Utrecht, duurt langer en vertrekt later maar probleem opgelost, geen paniek.

Vervolgens hoor je één minuut voor vertrek dat deze trein ook niet rijdt. Lekker op tijd geïnformeerd, anders had ik een andere optie kunnen nemen, maar deze was al vertrokken. Van alle paniek moest ik ook nog eens naar de WC, maar deze was op Zwolle maar open tot 21 uur.

Met een volle blaas en paniek in mijn kop maar weer de trein terug gepakt naar het noorden, vanwege het feit dat het tot laat zou duren en ik mezelf zag stranden op Zwolle. Wat ik hoorde van mensen en via de reisplanner app waren al mijn opties uitgesloten. Aan het einde van mijn mooie reis was ik 4 uur verder en 0 kilometer verwijderd van mijn beginpunt. Gelukkig lukte het u om mij de volgende dag zonder vertraging op plek van bestemming te brengen, daarvoor chapeau!

Nu snap ik dat u aan deze “overmacht” niks kunt doen, maar mag ik dan niet van u verwachten dat mijn treinen voor 90 procent zonder vertraging rijden? Is het raar om te vinden dat mijn reis normaal zou moeten verlopen? Zelf ben ik er ook niet over uit wat ik met deze brief wil bereiken, maar iemand moet mijn klaagmuur zijn en ik vind dat u dat bent in dit geval.

Tot de volgende keer als ik weer naar het noorden afreis en mezelf afvraag, “zal deze reis vertraging opleveren?”

Veel liefs,

een geïrriteerde reiziger