Klagen of maken?
De eindexamens. Hoe schitterend zou het zijn als ik samen met de meer dan 200.000 eindexamenleerlingen de aankomende weken een keer níet de traditionele onderwerpen voorgeschoteld zal krijgen.
Daarmee bedoel ik dus die paniekerige teksten over emancipatie, klimaatsverandering, het gevaar van kapitalisme of alcoholverslavingsproblematiek. Meestal geschreven door een hoop doemdenkende andersglobalisten en overbezorgde generatie X hoogleraren.
Nee, wat zou het ons leuk lijken als er bij Nederlands leesteksten kwamen over in hoeverre jongeren digitale taalpuristen worden. Of bij Engels leesteksten over het aankomende huwelijk van prins Harry en of dit nog enige invloed zal hebben, bij het examen van economie, qua bedrijven en de Brexit. Misschien bij biologie het onderzoeken van de hersenactiviteit van de heer Thierry wanneer hij aan enkele lavendelzakjes snuift. Bonuspunten worden toegekend wanneer onder andere wordt gesproken over dat dit ‘net zo fluctuerend als de verkiezingspeilingen’ is. Knipoog.
Wellicht bij Frans leesteksten over hoe president Macron met zijn charmes zeer bescheiden is in het complimenteren van vooraanstaande premiers. Oh, en dat we bij geschiedenis de trendontwikkeling beschrijven over het gebruik van accessoires zoals de oerknots tot aan snelle planga’s. Dat we bij kunstgeschiedenis onszelf afvragen of er sprake was van genderneutraliteit in de werken van Matisse en Warhol. En bij het examen van muziek de overeenkomstige politieke boodschap bestuderen van Jimi Hendrix’ Star Spangled Banner en het nummer This is America van Childish Gambino. Interpretatie mogelijk.
Bij wiskunde het berekenen hoe groot de kans wordt geschat dat een Nederlandse vrouwelijke rappende vlogger internationaal gaat doorbreken. Met of zonder auto-tune. Bij filosofie beargumenteren waarom we vanuit de menselijke vrije wil toch de wil bij een ander willen opleggen omtrent de Sinterklaasviering. Rationeel of empirisch? 3 punten. Bij scheikunde een practicum met enkele recepten uit het kookboek van Shane. Puntenaftrek als je de school in de fik steekt. Tenslotte bij natuurkunde het aantal ‘gebakken’ luchtatomen en #metoo-atomen onderzoeken bij Hollywood-acteurs en actrices.
Ach onzin, wat een onzin zou het zijn. Wij als eindexamenleerlingen besteden meer tijd aan het indienen van duizenden klachten over de teksten dan dat we nog een paar uurtjes leren. Wat ik wil zeggen, is dat we altijd wel kunnen blijven klagen over iets waar we het niet mee eens zijn. Maar meestal heeft dit geen zin en kan de tijd veel beter besteed worden. Ja, eindexamens zijn spannend. Nee, klagen zal niet op je antwoordformulier voorkomen. Hoe het iedereen ook zal vergaan, veel succes!