Winterswijk ook hip
300 miljoen. Er zijn dagen dat het niet in mijn portemonnee zit. Soms denk je dat het maar een schijntje is, als een beetje gemiddelde voetballer toch al gauw de helft opbrengt. Maar het is natuurlijk gewoon veel belastinggeld. Het gaat gestoken worden in de spoorverbinding over een luttele 20 kilometer tussen Den Haag en Rotterdam. Het krijgt in plaats van 6 x per uur nu 12 x per uur een trein over de vloer. Bedoeld om de groei van de bevolking tussen die hot spots vlot te verplaatsen. 10 minuten wachttijd in bijtende kou of stromende regen moet teruggebracht worden naar 5 minuten. Tijd is tenslotte geld.
Voor veel minder dan de helft van die 300 miljoen is de uitbreiding van het spoor in de Achterhoek afgeblazen. Te duur om een dubbel lijntje aan te leggen van een slordige 45 kilometer tussen pak ‘m beet Didam en Winterswijk. Let wel: niet voor 12 x per uur maar om een verbinding tot 4 x per uur mogelijk te maken. Nu sta je daar nog een half uur te vernikkelen in diezelfde regen en kou.
Even een stapje verder in mijn betoog: er is zorg over het dichtgroeien van de randstad. Exploderende huizenprijzen. Opofferen van groen. Opeenstapeling van bevolkingsgroepen die, net als een teveel aan ratten, elkaar in de staart beginnen te bijten. En is er de zorg over de leegloop van plattelandsgebieden in noord, oost en zuid. Teveel aan leegstaande boerderijen, wegtrekken werkgelegenheid, wegvallen basisvoorzieningen, uitsluitend nog aanzetten tot ouderenreservaten.Zou er een relatie zijn tussen deze opsomming van feiten? Samenhang tussen het investeren in hip Rotterdam en het geïsoleerd raken van Winterswijk? Als tijd geld is, zou dan de duur van een treinreis van Arnhem naar Winterswijk (net de trein gemist… toch gauw dik anderhalf uur) een rol spelen bij de beslissing om toch maar op dezelfde hippe mierenhoop in Rotterdam te gaan hokken?
We kregen ooit een Amerikaan op bezoek. Hij dacht de tulpenvelden, de afsluitdijk en Madurodam gemakkelijk in één zondag te kunnen doen. Zo klein is dit land. Als we alle buitengewesten optimaal ontsluiten en bereikbaar maken, slaan we veel vliegen in één klap. Winterswijk wordt ook hip, de randstad kan wat lucht laten ontsnappen, de grachtengordel kan zijn elitaire stellingen verlaten.Snelle Noord-, Oost- en Zuidlijnen zouden de Achterhoek bereikbaar maken net zoals in New York met behulp van de metrolijnen de Bronx bij Manhattan om de hoek ligt. Iedereen wil er tegenwoordig wonen. In de Bronx dus, niet in de Achterhoek.